La dramatúrgia catalana / Francesc Foguet i Boreu
Foguet i Boreu, Francesc

Resum: Francesc Foguet explica els resultats artístics de la socialització dels espectacles públics endegada per la CNT després de l'esclat bèl·lic del juliol de 1936, i constata que d'entrada l'opció fou la continuïtat respecte al repertori de preguerra. L'autor se centra en les obres presentades al Teatre Català de la Comèdia i al Romea, on, entre el 1936 i el 1937, s'hi presentaren obres encara de preguerra, d'autors com Joan Oliver, Maria Lluïsa Algarra, Joan Cumellas, Xavier Regàs, Lluís Capdevila, Josep Gimeno-Navarro, Rosa Maria Arquimbau, Salvador Bonavia o Lluís Elias. L'excepció fou 'Més enllà del deure', de Manuel Andreu i Fontirroig, obra escrita després del 19 de juliol, encara que no es pot considerar una obra "revolucionària". A partir de 1938, el Teatre Català de la Comèdia, patrocinat per la Generalitat i dirigit per Enric Borràs i Pius Daví, fou l'únic escenari cèntric dedicat completament al teatre català. En aquesta segona etapa foren estrenats Josep Navarro i Costabella, Xavier Benguerel, Xavier Regàs, Rosa M. Arquimbau o Ramon Vinyes. Com en la primera etapa, només despuntà un text: 'La Fam', de Joan Oliver, Premi Teatre Català de la Comèdia. També es programaren dues obres estrangeres: 'El deixeble del diable', de Bernard Shaw, i 'La feréstega domada', de William Shakespeare. Foguet també parla d'altres propostes fora dels escenaris professionals que ajudaren a crear una dramatúrgia de circumstàncies o d'"agitprop", com la que sortí publicada a la premsa, a 'Papitu', 'L'Esquella de la Torratxa', 'Mirador' o 'Catalans!'. La convocatòria del concurs "Teatre de Xoc", del Premi Ignasi Iglésias i del Premi Teatre Català de la Comèdia també ajudà a promoure algunes obres més lligades a la circumstància bèl·lica i revolucionària.
Document: Estudi
Matèria: Teatre català ; Traducció al català ; Teatre anglès ; Ideologia literària ; Teatre polític ; Política teatral ; Teatres ; Premis literaris ; Premsa catalana ; Guerra civil espanyola ; 1936-1939 ; Barcelona ; Catalunya ; 1930X
Andreu i Fontirroig, Manuel ; Borràs, Enric ; Vila, Maria ; Daví, Pius ; Navarro-Costabella, Josep (1898-1949) ; Benguerel, Xavier ; Arquimbau, Rosa Maria ; Vinyes, Ramon ; Oliver, Joan (1899-1986) ; Shaw, George Bernard ; Capdevila i Recasens, Carles (Trad.) ; Shakespeare, William ; Farran i Mayoral, Josep (Trad.) ; Algarra, Maria Lluïsa ; Cumellas, Joan ; Regàs, Xavier ; Capdevila, Lluís ; Gimeno Navarro, Josep ; Jordana, C.A. (1893-1958) ; Roure-Torent, Josep ; Escofet, Joan ; Blanch, Armand (1913-) ; Carratalà, Maria ; CNT : Confederació Nacional del Treball ; Generalitat Republicana ; Teatre Català de la Comèdia : teatre ; Romea : teatre ; L'Esquella de la Torratxa : publicació ; Mirador : publicació ; Catalans! : publicació ; Partit Socialista Unificat de Catalunya : PSUC ; Papitu : publicació ; Premi Ignasi Iglésias de teatre ; Premi Teatre Català de la Comèdia (1938)
Obres: Manuel Andreu i Fontirroig. Més enllà del deure . Barcelona, Teatre Català de la Comèdia. 1937, 19 de març
Joan Oliver. La fam . Barcelona, Teatre Català de la Comèdia. 1938, 15 de juny
George Bernard Shaw. El deixeble del diable . Traducció: Carles Capdevila. Barcelona, Teatre Català de la Comèdia
William Shakespeare. La feréstega domada . Traducció: Josep Farran i Mayoral. Barcelona, Teatre Català de la Comèdia
Publicat a: Teatre en temps de guerra i revolució (1936-1939), Barcelona : Punctum : Generalitat de Catalunya, 2008 (p. 55-75)

El registre apareix a les col·leccions:
Tipus de document > Estudis

 Registre creat el 2009-11-30, darrera modificació el 2017-06-02



   Favorit i Compartir