1.
|
La difusió de Tolstoi en català
/
Pinyol i Torrents, Ramon
Sobre la recepció de l'obra de Lleó Tolstoi a Catalunya. L'autor ressegueix les traduccions catalanes de Tolstoi, sovint provinents de versions franceses, i les editorials i col·leccions que publicaren l'obra de l'escriptor rus.
2010
Serra d'Or, Núm. 611 (Novembre 2010), p. 37-39 (Lletres. Monogràfic: Lev Tolstoi, cent anys després)
|
|
2.
|
|
3.
|
Anarquistes i revolucionaris en la novel·la catalana dels anys vint i trenta
/
Dasca Batalla, Maria
Maria Dasca estudia el tractament de les temàtiques de conflictivitat social en la novel·la catalana dels anys vint i trenta del segle XX. Comenta els autors i les obres més rellevants en aquest sentit; estableix les característiques de les diverses tendències i el rerefons ideològic que tenen i assenyala algunes referències estrangeres en aquesta mena de literatura.
2006
L'Avenç. Barcelona, núm. 311 (2006, Març), p. 30-35 (Recerques. D'ahir)
|
|
4.
|
Translations of Russian Authors in the 20th Century
/
Pinyol i Torrents, Ramon
Ramon Pinyol esmenta les primeres traduccions de literatura russa al català que daten de finals del segle XIX i repassa les obres i els autors traduïts al llarg del segle XX. Molts textos foren traduïts a partir de les versions en francès, anglès o italià.
2002
Catalan Writing. Barcelona, Núm. 17-18 (2002, Novembre), p. 38 (Monogràfic: Notes On The History Of Translation Into Catalan)
|
|
5.
|
|
6.
|
1938: present i futur del teatre català
/
Foguet i Boreu, Francesc
L'estudi parteix de l'enquesta que, a mitjan juliol de 1938, inicià 'La Rambla' a la professió teatral per indagar la situació de l'escena coetània i les seves possibilitats de futur ("Com veieu el present i el futur del teatre català?, en: 'La Rambla', 22 de juliol de 1938). [...]
2001
Revista de Catalunya. Barcelona, Nova etapa, núm. 162 (2001, Maig), p. 66-79 (Revista de les arts)
|
|
7.
|
|
El teatre amateur català en temps de guerra i revolució (1936-1939)
/
Foguet i Boreu, Francesc
Anàlisi de la significació que va prendre la Federació Catalana de Societats de Teatre Amateur (FCSTA), creada el 1932, amb l'esclat de la guerra i l'adveniment de la revolució políticosocial que se'n derivà: oficialització de l'entitat amb el patrocini del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i establiment dels nous Estatuts i del Reglament; nou pla d'actuació definit pel Comitè Tècnic (convocatòria d'un concurs d'obres teatrals "de cara a la guerra" i estrena de les obres premiades); revitalització de l'Associació de Teatre Català (entitat matriu de la FCSTA); presència pública de l'entitat en l'actuació amateur dels Elencs Catalans de Guerra (representació, el 8 de maig de 1938, de tres obres: 'Un dia de novembre, 'Nadal en temps de guerra' i 'Comiats a trenc d'alba'); desplegament de l'actuació dels elencs en diverses iniciatives al front i a Barcelona; activitats del Comitè Directiu i del Comitè Tècnic de la FCSTA; i representació de tres noves obres "de cara a la guerra" el gener de 1939 ('El Marsellès', 'Pas als herois' i 'Mare dolorosa').
1998
Els Marges. Barcelona, Núm. 62 (1998, desembre), p. 7-40 (Estudis i assaigs)
|
|
8.
|
|
9.
|
|