Ironia i metadiscurs en el teatre català actual, a propòsit d''Elsa Schneider', de Sergi Belbel / Ramon X. Rosselló (Universitat de València)
Rosselló, Ramon X.

Data: 2006
Resum: Ramon X. Rosselló aborda l'anàlisi de l'obra 'Elsa Schneider', de Sergi Belbel, per a veure l'ús que s'hi fa de la ironia en els monòlegs, on "es treballa des de la ruptura de la frontera entre el nivell d'enunciació real (obra-públic) i el ficcional (el dels personatges)". En l'obra, el monòleg "esborra la il·lusió de la quarta paret" o de la separació del món de la ficció i el del públic, ja que evidencia la presència d'un receptor extern a la ficció escènica, amb la qual cosa l'espectador ja no assisteix a un món del qual ell no forma part". Amb tot, la intensitat d'aquest trencament és molt variable al llarg de l'obra. L'autor indaga, per exemple, en els casos de "diàleg escindit" (entre un personatge que es troba en escena i un altre que es troba en un espai contigu), de desaparició de l'interlocutor ficcional o, encara, de "verbalitzacions de la interioritat", dins les quals s'inclouria el monòleg interior. L'estudi acaba amb una valoració de l'epíleg d''Elsa Schneider' i del tema de l'obra, lligat al text metadiscursiu. Així mateix, Rosselló la posa en relació a altres peces, de les quals pot haver pouat la influència.
Nota: Inclou bibliografia (p. 191-192)
Document: Estudi
Matèria: Ironia ; Teatre català ; Metateatre ; Monòleg teatral ; Monòleg interior ; Influència literària
Belbel, Sergi
Obres: Belbel, Sergi. Elsa Schneider . Barcelona : Institut del Teatre, 1988
Publicat a: Caplletra. València, núm. 41 (2006, Tardor), p. 175-192 (Monogràfic: Usos de la ironia en la literatura catalana contemporània) , ISSN 2386-7159



Sumari


El registre apareix a les col·leccions:
Tipus de document > Estudis

 Registre creat el 2009-11-30, darrera modificació el 2023-09-23



   Favorit i Compartir