Ironia i metadiscurs en el teatre català actual, a propòsit d''Elsa Schneider', de Sergi Belbel / Ramon X. Rosselló (Universitat de València)
Rosselló, Ramon X.

Resumen: Ramon X. Rosselló aborda l'anàlisi de l'obra 'Elsa Schneider', de Sergi Belbel, per a veure l'ús que s'hi fa de la ironia en els monòlegs, on "es treballa des de la ruptura de la frontera entre el nivell d'enunciació real (obra-públic) i el ficcional (el dels personatges)". En l'obra, el monòleg "esborra la il·lusió de la quarta paret" o de la separació del món de la ficció i el del públic, ja que evidencia la presència d'un receptor extern a la ficció escènica, amb la qual cosa l'espectador ja no assisteix a un món del qual ell no forma part". Amb tot, la intensitat d'aquest trencament és molt variable al llarg de l'obra. L'autor indaga, per exemple, en els casos de "diàleg escindit" (entre un personatge que es troba en escena i un altre que es troba en un espai contigu), de desaparició de l'interlocutor ficcional o, encara, de "verbalitzacions de la interioritat", dins les quals s'inclouria el monòleg interior. L'estudi acaba amb una valoració de l'epíleg d''Elsa Schneider' i del tema de l'obra, lligat al text metadiscursiu. Així mateix, Rosselló la posa en relació a altres peces, de les quals pot haver pouat la influència.
Nota: Monogràfic: Usos de la ironia en la literatura catalana contemporània
Nota: Inclou bibliografia (p. 191-192)
Documento: Estudi
Materia: Ironia ; Teatre català ; Metateatre ; Monòleg teatral ; Monòleg interior ; Influència literària
Belbel, Sergi
Obras: Sergi Belbel. Elsa Schneider . Barcelona : Institut del Teatre, 1988
Publicado en: Caplletra. València, núm. 41 (2006, Tardor), p. 175-192

El registro aparece en las colecciones:
Tipo de documento > Estudios

 Registro creado el 2009-11-30, última modificación el 2016-11-23



   Favorit i Compartir