Joan Vinyoli, a la recerca del cercle convincent / Vicent Alonso
Alonso, Vicent
Simposi Internacional Joan Vinyoli (1r : 2004 : Santa Coloma de Farners)

Data: 2006
Resum: Vicent Alonso ofereix una lectura de 'Cercles', un llibre "que té l'acte de creació poètica com a protagonista" fonamental. L'autor veu en el fer de Vinyoli (tant pel que fa a la mateixa obra com als escrits de caire més teòric) una poètica de l'esforç creatiu, del treball seguit i sempre "provisional precisament perquè es proposa la visió definitiva", i no pas, doncs, "resultat de cap il·luminació sobtada". Alonso desplega la imatge dels cercles, directament relacionada amb la poesia de Rilke i més enllà d'una senzilla referència metapoètica, en el sentit que si bé reflexiona sobre la poesia, no ho fa deslligant-se de l'experiència vital sinó que la poètica i la "proposta ètica de veure i viure el món" hi són indestriables. El comentari detallat dels poemes de 'Cercles' és fet seguint la idea que cadascun, operant dins el conjunt, intenta d'encerclar l'experiència de la memòria, i amb el benentès que el coneixement poètic s'hi assoleix a través de "superacions de contraris a través de la paraula". Alonso, que llegeix el recull amb la intenció (seguint Rilke) de trobar un "cercle convincent" que culmini el procés de "cercles creixents", veu en el poema "Les boies" un moment àlgid, si més no el cercle "més convincent". En general, la seva lectura tendeix a destacar el conflicte entre el jo conscient i l'inconscient.
Nota: Estudi llegit en el marc del primer Simposi Internacional Joan Vinyoli, celebrat a Santa Coloma de Farners els dies 15, 16 i 17 d'octubre del 2004
Document: Estudi ; Comentari de text
Matèria: Poètica ; Poesia catalana ; Influència literària ; Poesia alemanya
Vinyoli, Joan (1914-1984) ; Rilke, Rainer Maria
Obres: Vinyoli, Joan. Cercles . En: [Obra poètica 1975-1979]. [Barcelona] : [Crítica], [1979]
Publicat a: I cremo tot en cant: Actes del 1r. Simposi Internacional Joan Vinyoli, Barcelona : Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 2006 (p. 101-118)

El registre apareix a les col·leccions:
Centenaris > Rainer Maria Rilke
Tipus de document > Estudis

 Registre creat el 2009-11-30, darrera modificació el 2024-10-18



   Favorit i Compartir

El sistema ha trobat un error mentre gestionava la vostra petició.

Els administradors del sistema han estat avisats.

En cas de dubte, poseu-vos en contacte amb p.traces@uab.cat