La recepció del teatre de Tennessee Williams a Barcelona durant el franquisme / Jordi Vilaró Berdusan ; director Enric Gallén Miret ; tutor Francesc Foguet i Boreu
Lladó i Vilaseca, Jordi
Gallén, Enric (Direcció de tesi)
Foguet i Boreu, Francesc
Departament de Filologia Catalana. Universitat Autònoma de Barcelona
Universitat Autònoma de Barcelona

Publicació: [Bellaterra] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2017
Descripció: 1 recurs en línia (401 pàgines, incomplet)
Resum: Aquesta proposta de tesi doctoral estudia la recepció del conjunt de la producció dramàtica de Tennessee Williams a la ciutat de Barcelona durant el franquisme. L'anàlisi d'aquesta recepció, emmarcada en un context internacional més global, permet plantejar si el procés de recepció del teatre de Tennessee Williams a Barcelona va ser el resultat d'unes circumstàncies locals determinades per la realitat política, social i cultural del moment (la dictadura franquista), o si, altrament, aquesta recepció podia circumscriure's en una tendència artística compartida amb d'altres cultures i països. El treball consta d'una introducció on es descriu sintèticament el context teatral existent en el moment de l'arribada del teatre de Tennessee Williams a l'escena occidental de postguerra (incloent-hi l'espanyola i la catalana), les característiques bàsiques del teatre d'aquest autor i una possible periodització del conjunt de la seva obra dramàtica. El cos del treball presenta l'anàlisi detallada de la recepció de cadascun dels muntatges que es varen estrenar a Barcelona durant el franquisme: 1) El zoo de cristal (1950, 1955, 1956), 2) Un tranvía llamado Deseo (1950, 1961), 3) La rosa tatuada (1958), 4) La gata sobre el tejado de zinc (1959), 5) La caída de Orfeo (1961) i 6) Dulce pájaro de juventud (1966). Per elaborar aquesta anàlisi, s'ha traçat una panoràmica de la recepció crítica internacional del teatre de Williams per, tot seguit, estudiar-ne la recepció crítica a Barcelona. A més, també s'han analitzat els problemes que cada obra representada va tenir amb la censura, així com les traduccions originals de les obres a l'espanyol. Les conclusions del treball permeten entendre com l'auge, la consolidació i la davallada de l'interès per Tennessee Williams als Estats Units i a Europa es projecta també a l'escena barcelonina tenint en compte les circumstàncies polítiques i culturals pròpies de l'estat espanyol.
Contingut: Inclou un annex documental (p. 323-401) amb crítiques publicades i expedients de censura. Els expedients de censura no apareixen al recurs electrònic
Nota: Inclou bibliografia (p. 315-321)
Nota: Tesi doctoral. Director: Enric Gallén. Tutor: Francesc Foguet. Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres. Departament de Filologia Catalana. Data de defensa: 18 de setembre 2017
Document: Estudi
Matèria: Recepció de la literatura ; Teatre nord-americà ; Escriptors nord-americans ; Teatre català ; Teatre espanyol ; Franquisme ; Crítica literària ; Censura ; 1950-1966 ; Barcelona ; Barcelonès ; 1950X ; 1960X
Williams, Tennessee (Pseudònim de Thomas Lanier Williams)



La tesi al TDX

Text complet al DDD

El registre apareix a les col·leccions:
Tipus de document > Estudis

 Registre creat el 2018-03-13, darrera modificació el 2018-03-14



   Favorit i Compartir