La vigència d'una estètica: l'ús de les veus narratives en la poesia de Gabriel Ferrater / Jordi Sala
Sala, Jordi
Simposi "Gabriel Ferrater, in memoriam" (1997 : Barcelona)

Resum: Jordi Sala analitza el joc de les veus poètiques en la poesia de Gabriel Ferrater, partint dels tres elements que hi infonen narrativitat: la introducció d'una anècdota (que respon, al capdavall, a la necesitat d'ordre intern del poema); la destresa a l'hora de canviar de to, de registre, que accentua l'agilitat sintàctica i expressiva del discurs; i l'específica peculiaritat de la relació entre el jo poètic i el món del poema. Sala se centra en aquest darrer aspecte i, subratllant l'equidistància tant del jo poemàtic com del lector respecte d'una consciència superior, desglossa les característiques d'aquesta xarxa de veus bo i referint-ho en els poemes concrets. Amb el rerefons de les aportacions de T. S. Eliot, teoritzador de les tres veus diferenciades d'un poema, l'estudi reïx a troba-les, totes tres, fusionades, sobretot a partir de'Menja't una cama' i, ja com a recurs imprescindible, a 'Teoria dels cossos', on la introducció de narradors interns és més habitual. Tot plegat il·lumina el mecanisme pel qual en la poesia de Ferrater "el jo poètic, quedant alliberat de l'enunciació completa del discurs, també queda alliberat de tota obligació de presentar-se com a portaveu de la veritat".
Document: Estudi
Matèria: Veu poètica ; Teoria de la poesia ; Tècniques literàries ; Poesia catalana
Ferrater, Gabriel ; Eliot, T.S.
Obres: Gabriel Ferrater. Menja't una cama . Barcelona : Edicions 62, 1989
Gabriel Ferrater. Teoria dels cossos . Barcelona : [Edicions 62], [1966]
T.S. Eliot. "The Three Voices of Poetry" . En: On Poetry and Poets. Londres : Faber and Faber, 1957
Publicat a: Gabriel Ferrater, 'in memoriam', Barcelona : Proa, 2001 (p. 293-313)

El registre apareix a les col·leccions:
Tipus de document > Estudis

 Registre creat el 2009-11-30, darrera modificació el 2018-02-02



   Favorit i Compartir