La literatura juvenil de ciència-ficció de Manuel de Pedrolo [Recurs electrònic]
Moreno Bedmar, Anna M.
Bordons, Glòria (Direcció de tesi)
Díaz-Plaja, Anna (Direcció de tesi)
Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura. Universitat de Barcelona
Universitat de Barcelona

Publicació: [Barcelona] : Universitat de Barcelona, 2016
Descripció: 1 recurs en línia (704 pàgines)
Resum: De l'abstract: "La recerca neix d'un doble objectiu, d’una banda, explicar el perquè les obres de ciència-ficció de Manuel de Pedrolo, 'Mecanoscrit del segon origen' i 'Trajecte final', són considerades literatura juvenil i, de l’altra, presentar el lector model del corpus establert, tot contrastant-lo amb el lector real d’una classe de 4t d'ESO per entendre com actualitza les obres objecte d'estudi a través dels seus referents i les fa vigents avui dia. Aquesta tesi es divideix en dues parts principals, precedides d'un capítol previ en què es presenta el marc d’actuació. A la primera part de la tesi s'aprofundeix en l’objecte d’estudi des de la teoria i en la literatura infantil i juvenil, incidint en la literatura juvenil. Així mateix, es mostra la figura del lector model –amb un recorregut per la teoria de la recepció i el lector (Eco-Jauss)– i el lector juvenil actual, tenint en compte el paper d'internet i les xarxes socials, entre d'altres. Es presenten els entorns de socialització de la pràctica lectora, d'una banda, el familiar i de l’altra, l'escolar, on es destaca l’ensenyament de la literatura, i el paper del docent i de la biblioteca escolar. Els darrers punts es dediquen als components textuals i paratextuals de la literatura juvenil, al gènere literari i a la literatura de ciència-ficció i finalment s’aprofundeix en la figura de Manuel de Pedrolo de forma general, primer, i en relació a la ciència-ficció i a les obres del corpus, després. La segona part, dedicada a l’objecte d’estudi des de la pràctica, presenta el procés de les intervencions (secundària i Facultat d'Educació); aspectes relacionats amb la gestió de les dades, i el perfil del lector model del corpus d’estudi, amb l'anàlisi filològica dels components textuals i l'estudi dels elements paratextuals. Al capítol següent trobem el gruix de la recerca. D'una banda, es desenvolupa l’experiència de l'Institut Bernat Metge –projecte d'innovació educativa “puntedu” i l'exposició– a nivell de centre i d'aula, i s'analitzen en profunditat les respostes dels alumnes per dibuixar el perfil del lector real del corpus d'estudi des de tres punts de vista complementaris: el perfil lector, les relacions a partir del text literari i des del text literari. Finalment a la discussió de resultats es compara el lector model i el lector real. I de l'altra banda, es mostra la implementació de l'exposició a la Facultat d'Educació i la valoració dels futurs formadors. Malgrat que l'escriptor segarrenc va ser l'autor del bestseller 'Mecanoscrit del segon origen' i que és un dels escriptors catalans més llegit pels adolescents, els estudis específics sobre la literatura juvenil pedroliana són inexistents. Creiem que amb aquesta tesi podem omplir, en part, aquest buit i motivar altres recerques".
Nota: Bibliografia (p. 397-426)
Nota: Tesi doctoral. Directora: Glòria Bordons i Anna Diaz-Plaja. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura. Data de defensa: 21 de gener 2016
Document: Estudi
Matèria: Literatura juvenil ; Novel·la catalana ; Conte català ; Novel·la de ciència-ficció ; Conte de ciència-ficció ; Escriptors catalans ; Didàctica ; Lectura ; Instituts ; 1918-1990 ; 1900C
Pedrolo, Manuel de ; Institut Bernat Metge
Obres: Pedrolo, Manuel de. Mecanoscrit del segon origen . Barcelona : Edicions 62, 1974
Pedrolo, Manuel de. Trajecte final . Barcelona : Edicions 62, 1975



La tesi al TDX

El registre apareix a les col·leccions:
Tipus de document > Estudis

 Registre creat el 2018-02-01, darrera modificació el 2018-02-02



   Favorit i Compartir