11.
|
|
'Les multituds': en el centre mateix de la narrativa modernista
/
Castellanos, Jordi (1946-2012)
Lectura de 'Les multituds' que posa el llibre en relació al seu context modernista català i al conjunt de la situació literària europea de l'època. Així, el text conclou: "Aquestes són, a parer meu, 'Les multituds': una forma narrativa sorgida del centre mateix de la crisi de la novel·la, l'intent de donar una visió de la realitat col·lectiva i, sobretot, la mostra més clara d'una actitud que vol ser coherent amb les noves concepcions del món i de la literatura posades en circulació pel Modernisme".
1978
Les multituds / Raimon Casellas, Barcelona : Antoni Bosch, 1978 (p. VII-XLI)
2 documents
|
|
12.
|
|
13.
|
|
14.
|
|
15.
|
|
16.
|
|
17.
|
'L'alegria que passa', de Santiago Rusiñol
/
Bosch, Ramona
Sobre Santiago Rusiñol i 'L'alegria que passa'. L'autora inicia l'estudi amb una panoràmica del teatre modernista a Catalunya, tot esmentant les seves influències i diferents corrents. Després de la contextualització, fa un resum de la vida, obra i idees artístiques de Santiago Rusiñol abans de centrar-se en 'L'alegria que passa'. [...]
2002
Lectures de literatura catalana. Promocions 2001-2003 i 2002-2004, Barcelona : Proa, 2002 (p. 217-250)
Inclou sis fragments d'estudis o documents sobre l'obra de Joaquim Molas, Margarida Casacuberta i Xarau (pseudònim de Santiago Rusiñol) (p. 238-242) Inclou un comentari de text de l'escena VII (p. 243-249) Inclou vuit exemples d'exercicis de lectura (p. 250)
|
|
18.
|
|
En primera fila del Modernisme
/
Castellanos, Jordi (1946-2012)
Descripció de la vinculació de Joan Maragall amb els moviments modernistes de tombant de segle. Es perfila tant la seva implicació ideològica amb els canvis socials com la nova estètica que importa el poeta a través de les influències d'Ibsen o Nietzsche. [...]
2011
Joan Maragall. La paraula il·luminada. La palabra iluminada, [Madrid] : Acción Cultural Española, 2011 (p. 36-53)
S'inclouen les següents fotografies: Mainaderes al Passeig de Gràcia, 1911 (p. 38); Asfaltant el passeig de Gràcia, 1908 (p. 38); Taller de l''Avenç', 1904-1914 (p. 46); S'inclouen els següents materials: Postal de la rambla de Catalunya, 1905-1910 (p. 38); El quadre 'La càrrega' (1902) de Ramon Casas (p. 39); Coberta i pàgina interior amb el poema "Pirinenca" de la revista 'L'Avenç', setembre de 1892 (p. 44); Coberta del poemari 'Poesies' de Joan Maragall, 1895 (p. 45); Cartell de la Festa Modernista del Cau Ferrat 1894 (p. 45); Cartell de la Sociedad Catalana de conciertos, Teatro Lírico, 1896 (p. 50) S'inclouen els següents textos: fragment de la carta a Antoni Roura del 2/5/1890 (p. 40); fragment de la carta a Antoni Roura del 29/9/1893 (p.41); L'article de Joan Maragall titulat "La nueva generación" publicat a 'Diario de Barcelona' el 26 de febrer de 1893 (p. 47-49); L'article titulat "Nietzsche" publicat per Joan Maragall sota el pseudònim Pánphilos a la revista 'L'Avenç', 1893 (p. 51-53) S'inclouen els següents poemes: "Paternal", del poemari 'Poesies' (1895), i la seva traducció al castellà signada per Maria Parés (p. 42); "Excelsior", del poemari 'Poesies' (1895), i la seva traducció al castellà signada per J.F. Vidal Jové (p. 43)
|
|
19.
|
|
20.
|
La introducció del decadentisme a Catalunya
/
Gras, Irene
L'autora estudia la introducció de l'estètica decadentista a Catalunya, focalitzant-se en la figura de Santiago Rusiñol i les festes modernistes a Sitges com a peça central de la introducció d'aquesta estètica finisecular. [...]
2011
Revista de Catalunya, Núm. 273-274 (Setembre - Octubre 2011), p. 79-99 (Revista de les arts)
Inclou la reproducció a color d'algunes pintures que s'anomenen a l'estudi: 'La morfina', Santiago Rusiñol (1894); 'Cartell. Teatro artístico', Ramon Casas (1898); 'Clorosí', S. Junyent (1899); 'La droga', H. Anglada-Camarasa (1901-1903); 'Flors del mal', J.M. Tamburini (1907)
|
|