Sobre les tècniques del relat teatral i novel·listic en temps del "realisme històric", a propòsit de 'La collita del diable' de Josep Maria Espinàs / Ramon X. Rosselló (Universitat de València)
Rosselló, Ramon X.
Simposi Internacional de Narrativa: Realisme i compromís en la narrativa de la postguerra europea (2n : 2002, 23-25 d'abril : València)

Resumen: La novel·la 'La collita del diable' de 1968 és la reelaboració de la peça teatral 'Els desterrats'. Rosselló ens proposa una anàlisi comparativa d'ambdues peces, començant per l'espai ficcional i l'anàlisi de l'acció. Tot seguit ens comenta l'ús que fa en la novel·la de les tècniques "behaboiristes" o "conductivistes" i de l'ús de narracions simultànies. Això l'apropa als procediements de mostració escènica i fílmica. Ara bé, Rosselló detecta dos grans trencaments respecte la peça teatral inicial: d'una banda la novel·la incorpora un relat autodiagètic en passat d'un personatge, Ramon, i, de l'altra, trobem un pròleg i un epíleg: dues narracions també en passat en les quals una veu heterodiegètica presenta, a mode de paràbola, el sumari d'uns fets que no tenen una relació directa amb el que s'explica en el cos principal de l'obra. Finalment, Rosselló valora de la modernitat d'aquests procediments literaris.
Documento: Estudi
Materia: Teatre català ; Adaptació novel·lística ; Novel·la catalana ; Influència literària ; Novel·la nord-americana ; Cinema ; Tècniques literàries ; Realisme històric
Espinàs, Josep M.
Obras: Josep M. Espinàs. La collita del diable . Alfaguara, 1968
Josep M. Espinàs. Els desterrats . Reus : Revista del Centre de Lectura, 1963
Publicado en: Realisme i compromís en la narrativa de la postguerra europea, Barcelona : Abadia de Montserrat, 2002 (p. 476-500)

El registro aparece en las colecciones:
Tipo de documento > Estudios

 Registro creado el 2009-11-30, última modificación el 2017-05-25



   Favorit i Compartir