'Dar'/'donar' i 'fer' + substantiu psicològic en català antic (ss. XIII-XVI): una aproximació basada en la gramàtica de construccions / Sandra Montserrat
Montserrat i Buendia, Sandra (Universitat d'Alacant)

Fecha: 2014
Resumen: Del resum de l'article: "Hem observat que les construccions 'fer'/'donar' + substantiu psicològic en català antic i medieval tenen una distribució diferent a la que es dóna en català actual. Concretament, actualment s'hi observa una predilecció per l'ús del verb 'fer', tria que contrasta amb altres llengües, com ara el castellà: 'fer por' vs. 'dar miedo'. Tanmateix, en la llengua antiga hi ha "no∙m fa paor" al costat de "los que·t donen por". En aquest article es presenta un estudi exhaustiu de les construccions 'fer'+substantiu psicològic i 'donar'+substantiu psicològic en català antic i medieval (ss. XIII-­XVI) amb un doble objectiu. D'una banda, descrivim quines són les construccions primitives de què parteixen aquestes construccions i quin és el procés pel qual esdevenen aptes per a l'expressió de les emocions. De l'altra, demostrem que les construccions amb 'fer' i 'donar' descriuen escenes diferents en la llengua antiga i que la preferència actual per 'fer' és causada per la proximitat de les dues escenes en alguns contextos i per la freqüència d'ús. En aquest sentit ens han estat útils els conceptes proporcionats per la 'Gramàtica de Construccions Cognitiva' (GCxC) de Goldberg (1996)". Per a fer aquest estudi, l'autora s'ha servit de textos d'autors catalans com ara Ramon Llull, Jaume I, Ausiàs March, Joanot Martorell, Jaume Roig, Antoni Canals, Ramon Muntaner o Isabel de Villena, entre altres.
Nota: Inclou figures i exemples que il·lustren l'article i una nota bibliogràfica (p. 180-183)
Documento: Estudi
Materia: Canvi lingüístic ; Gramàtica ; Verb ; Oració ; Català ; Llengua literària ; Literatura catalana ; 1200-1599 ; 1200C ; 1300C ; 1400C ; 1500C ; 1600C
Goldberg, Adele Eva
Obras: Goldberg, A. E.. Constructions: a construction grammar approach to argument structure . Chicago : Londres : Chicago University Press, 1995
Publicado en: Anuari de Filologia. Estudis de Lingüística, Núm. 4 (2014), p. 153-183 (Monogràfic: "Cambio lingüístico, metáfora y cognición") , ISSN 2014-1408

DOI: https://doi.org/10.1344/AFEL2014.1.9



El registro aparece en las colecciones:
Tipo de documento > Estudios

 Registro creado el 2020-04-01, última modificación el 2023-06-11



   Favorit i Compartir