Date: |
2008 |
Abstract: |
Del resum de l'article: "Si el 'Guernica' (1937) de Picasso marca el principi de la funesta època del franquisme, la creació teatral 'Mori el Merma' de Miró i el grup Putxinel·lis Claca en representa el final, ja que la representació d'aquesta obra coincidí amb la proclamació de la constitució democràtica de 1978. El model iconogràfic que inspirà Miró per 'Merma', fou 'Ubú rei' de l'artista francès Alfred Jarry (1873-1907). Amb aquesta obra dramàtica (i pictòrica) anticipà l'arquetip del 'petit' burgès en una posició de poder polític absolut. La monstruosa marioneta de Jarry ha inspirat molts artistes del segle XX, i Miró fins i tot la integrà en molts dibuixos i litografies. La representació d'aquesta obra genuïnament ubuesca al Teatre del Liceu de Barcelona, amb la família reial espanyola entre l'audiència, representà el punt àlgid inoblidable de la lluita contínua de Miró contra la dictadura". |
Document: |
Estudi |
Subject: |
Teatre català ;
Teatre polític ;
Teatre de titelles ;
Companyies teatrals ;
Pintors ;
Pintura catalana ;
Avantguardes ;
Influència literària ;
Ideologia ;
Política ;
Franquisme ;
1978 ;
1893-1983 ;
1890X ;
1900C
Miró, Joan
;
Baixas, Joan
(Dir.) ;
Rognoni, Glòria
(Dir.) ;
Putxinel·lis Claca : companyia
|
Works: |
Miró, Joan.
Mori el Merma . Companyia: Putxinel·lis Claca. Direcció: Joan Baixas i Glòria Rognoni. [1978] |
Published in: |
Zeitschrift für Katalanistik, Núm. 21 (2008), p. 97-119 (Monogràfic: "Un segle de poetes-pintors") , ISSN 2199-7276 |