Abstract: |
Del resum: "L'article analitza les innovacions culturals dels sectors obrers de Sabadell de finals del segle XIX, principalment les novetats culturals que en aquests anys arriben a la ciutat procedents d'Europa: el teatre sociològic com a expressió de la realitat política immediata, el neomalthusianisme de Paul Robin, i el nou corrent de l'ensenyament integral. Els medis obrers de la ciutat trencaren amb tot tipus de tradició plebea o de relacions interclassistes, que l'integrisme catòlic, de tanta presència a la ciutat-fàbrica, estava disposat a mantenir, fins i tot quan ja estava establert un marc de relacions de producció capitalista. Això qüestiona la tesi de Gabriele Ranzato de l'existència a Sabadell d'una suposada 'entente cordiale' entre classes. Ben al contrari, l'article sosté que l'obrerisme de Sabadell fou pioner a Catalunya i Espanya en la preparació d'alguns deis desencadenants de la transició demogràfica, en oposició a la burgesia, l'Estat i l'Església catòlica. ". |