Abstract: |
Sobre Antoni Gaudí, la seva figura i obra, i el context artístic i ideològic del Modernisme. Jordi Castellanos estudia i analitza amb profunditat la relació entre Antoni Gaudí i Torras i Bages, qüestió que, amb paraules de l'autor, "posa de manifest de manera fefaent que, lluny d'enfrontar-se a la societat industrial, l'arquitecte coopera ben convençut en la construcció d'un edifici al servei de la burgesia industrial". La figura de Torras i Bages i la seva significació en l'evolució política, social i artística catalana finisecular queda ben dibuixada en aquest article: segons Castellanos, l'esforç de Torras i Bages anava dirigit a la cristianització dels corrents artístics de tombant de segle, especialment, de la pintura simbolicodecorativa. Finalment, a part d'analitzar la construcció del mite a l'entorn d'Antoni Gaudí, aquest estudi mostra un arquitecte genial que s'allunya de les idees Modernistes més programàtiques, ja que, entre d'altres elements, "en Gaudí la finalitat transcendental dóna sentit a una lluita o a unes negacions que, per a altres (com Raimon Casellas o Víctor Català) representen la tragèdia humana en la seva màxima expressió". L'estudi està organitzat sota els següents epígrafs: 'Torras i Bages i Gaudí', 'Torras i Bages i el Cercle Artístic de Sant Lluc', 'Les teories estètiques de Torras i Bages', 'Gaudí i el mestratge de Torras i Bages', 'La funció "social" de l'art', 'La Lliga Espiritual de la Mare de Déu de Montserrat', 'La catedral dels pobres', 'El moviment litúrgic' i 'L'home de Déu'. |