La tençó popular: el combat de corrandistes, glosadors o enversadors / Antoni Serrà Campins
Serrà Campins, Antoni

Resum: Serrà comença definint el terme 'combat' i explicant les variacions de tema i d'enfocament que permetia segons la seva durada. Tot seguit explica les circumstàncies en què es duien a terme (qui organitzava aquests espectacles públics, quan, qui hi participava i quin públic ho presenciava) per passar a descriure més detalladament tot el cerimonial que envoltava aquests actes. A continuació, fa una subdivisió del gènere en modalitats temàtiques i les analitza una per una: la baralla estilitzada, les demandes, el contrast, la narració dialogada, la sàtira i el diàleg teatral. Finalment, Serrà se centra en el paper actiu que representava el públic, en les implicacions que tenia el fet que el gènere fos improvisat i explica altres menes de combat (a distància o per correspondència, els col·loquis dels segles XVIII i XIX, les competicions entre colles de poblacions diferents, etc).
Nota: Estudis i assaigs
Nota: Bibliografia (p. 33-38)
Nota: De les tres modalitats de la tençó popular, la topada, la demanda i el combat, Serrà, en aquest article, s'ocupa només de la tercera perquè de les dues primeres ja se n'ocupà a 'Dues formes breus de la poesia amebea', dins 'Estudis de Filologia Catalana: Dotze anys de l'Institut de Llengua i Cultura Catalanes (Secció Francesc Eiximenis)', Barcelona : Girona : Institut de Llengua i Cultura Catalanes : Abadia de Montserrat
Document: Estudi
Matèria: Tensó ; Poesia popular ; Poesia catalana
Publicat a: Els Marges. Barcelona, núm. 64 (1999, Setembre), p. 5-38




El registre apareix a les col·leccions:
Tipus de document > Estudis

 Registre creat el 2009-11-30, darrera modificació el 2020-03-21



   Favorit i Compartir