L'atenuació a les aules de Secundària: estudi aproximatiu de la competència pragmàtica dels adolescents / Noelia de la Torre Martínez
Torre Martínez, Noelia de la (Universitat de València)
Date: |
2021 |
Abstract: |
Resum: "L'objectiu d'aquesta investigació és realitzar un estudi de l'atenuació pragmàtica a partir de l'anàlisi d'un corpus de mostres escrites i orals recollides a l'aula. Considerem l'atenuació com un mecanisme encarregat de mitigar el missatge per tal de suavitzar les tensions, amenaces a la imatge pròpia i, especialment, a l'aliena (Briz 1998). En el cas de les mostres escrites, hem plantejat una activitat de simulació, proposta als estudiants adolescents (12-16 anys) que consisteix en l'escriptura d'un WhatsApp en el qual es declina una invitació i un correu formal adreçat a un professor en el qual tractem una temàtica amb controvèrsia. Respecte a les mostres orals observem diferents mecanismes estratègics atenuants empleats pels adolescents a l'aula. D'aquesta manera, observarem, d'una banda, l'ús que fan els adolescents de l'estratègia pragmàtica de l'atenuació des del punt de vista oral i escrit, i, d'altra banda, ensenyarem i avaluarem la seua competència pragmàtica. La metodologia seguida per a l'anàlisi de l'atenuació es basa en la proposta d'Albelda et al. (2014). A més, hem emprat el programa Praat per a l¡estudi prosòdic dels elements atenuants del nostre corpus. En relació amb el nostre corpus, primerament, s'han gravat, transcrit i etiquetat les intervencions a classe dels estudiants; en segon lloc, s'han analitzat tots els elements atenuants en funció del seu context, i per últim, s'ha estudiat fònicament el segment desencadenant. La hipòtesi de partida mostra una clara necessitat social i comunicativa que tenen les persones d'aquesta franja d'edat quan han de justificar-se en realitzar un acte de parla de rebuig". |
Note: |
Inclou bibliografia (p. 109-110) |
Document: |
Estudi |
Subject: |
Pragmàtica ;
Català ;
Didàctica ;
Instituts ;
Joves |
Published in: |
Teixir xarxa, fer camí. Aportacions recents al futur de la catalanística, Lleida : Punctum, 2021 (p. 93-110) |
The record appears in these collections:
Document type >
Studies
Record created 2023-07-24, last modified 2023-07-25