Ideen-Maschinen – Klang-Figuren – Bewegungs-Bilder – Sprach-Barrieren. Ebenen poetischer Subjektivität in Texten schreibender Maler (Chirico, Dalí, Giacometti, Miró, Ernst, Duchamp, Picabia, Magritte) / Gerhard Wild
Wild, Gerhard (Universität Frankfurt am Main)

Fecha: 2008
Resumen: Del resum de l'article: "L'activitat literària dels pintors es pot interpretar com a 'heteropoesia', com un intent de transportar experiències estètiques a un mode lingüístic per evitar la problemàtica tradicional de l'art com a imatge que representa la realitat exterior. La poesia s'estableix com a medi privilegiat per expressar l'imaginari centrat en el concepte neoplatònic de la 'idea' (investigat per Panofsky i Hocke). Respecte a la subjectivitat poètica, els pintors-poetes de l'avantguarda fan ús de la literatura de quatre modes diferents: en la poesia de Dalí i Chirico hi predomina la tradició del paisatge intern per expressar el concepte d'una idea absoluta. En la lírica de Giacometti, l'idioma estandarditzat és sotmès a transformacions causades per l'educació bilingüe de l'artista. Així s'obtenen escultures acústiques, que són obres polidimensionals a causa dels seus valors polisèmics. Probablement inspirat en la cinematografia, apareixen en la poesia de Joan Miró les 'imatges mòbils', que es caracteritzen per l'ús de processos estètics del surrealisme".
Nota: Inclou bibliografia (p. 71-75)
Documento: Estudi
Materia: Pintors ; Pintura catalana ; Escriptors catalans ; Tècniques literàries ; Ideologia literària ; Avantguardes ; Surrealisme
Dalí, Salvador ; Miró, Joan
Publicado en: Zeitschrift für Katalanistik, Núm. 21 (2008), p. 39-75 (Monogràfic: "Un segle de poetes-pintors")





El registro aparece en las colecciones:
Tipo de documento > Estudios

 Registro creado el 2019-05-17, última modificación el 2019-05-22



   Favorit i Compartir