Ideen-Maschinen - Klang-Figuren - Bewegungs-Bilder - Sprach-Barrieren. Ebenen poetischer Subjektivität in Texten schreibender Maler (Chirico, Dalí, Giacometti, Miró, Ernst, Duchamp, Picabia, Magritte) / Gerhard Wild
Wild, Gerhard (Universität Frankfurt am Main)
Date: |
2008 |
Abstract: |
Del resum de l'article: "L'activitat literària dels pintors es pot interpretar com a 'heteropoesia', com un intent de transportar experiències estètiques a un mode lingüístic per evitar la problemàtica tradicional de l'art com a imatge que representa la realitat exterior. La poesia s'estableix com a medi privilegiat per expressar l'imaginari centrat en el concepte neoplatònic de la 'idea' (investigat per Panofsky i Hocke). Respecte a la subjectivitat poètica, els pintors-poetes de l'avantguarda fan ús de la literatura de quatre modes diferents: en la poesia de Dalí i Chirico hi predomina la tradició del paisatge intern per expressar el concepte d'una idea absoluta. En la lírica de Giacometti, l'idioma estandarditzat és sotmès a transformacions causades per l'educació bilingüe de l'artista. Així s'obtenen escultures acústiques, que són obres polidimensionals a causa dels seus valors polisèmics. Probablement inspirat en la cinematografia, apareixen en la poesia de Joan Miró les 'imatges mòbils', que es caracteritzen per l'ús de processos estètics del surrealisme". |
Note: |
Inclou bibliografia (p. 71-75) |
Document: |
Estudi |
Subject: |
Pintors ;
Pintura catalana ;
Escriptors catalans ;
Tècniques literàries ;
Ideologia literària ;
Avantguardes ;
Surrealisme
Dalí, Salvador
;
Miró, Joan
|
Published in: |
Zeitschrift für Katalanistik, Núm. 21 (2008), p. 39-75 (Monogràfic: "Un segle de poetes-pintors") , ISSN 2199-7276 |
The record appears in these collections:
Document type >
Studies
Record created 2019-05-17, last modified 2023-06-11