Publicación: |
Barcelona : Ateneu Barcelonès, 2016 |
Descripción: |
Enregistrament audiovisual : 98 min. |
Resumen: |
Enregistrament de la taula rodona "La cançó protesta: els cants que canvien el món", celebrada a l'Ateneu Barcelonès l'1 de desembre del 2016. De la presentació del vídeo: "La cançó protesta ha estat reconeguda com a referent i companya de viatge dels moviments socials. És difícil d'imaginar l'existència de l'una sense la dels altres: les seves lletres i músiques populars i de revolta poètica, sollevaven un poble, una classe social, una multitud que anhelava aconseguir una societat més justa i més lliure. Aquesta sessió pretén donar a conèixer com la cançó protesta va esdevenir el cant que unia una societat amb uns ideals de canvi comuns contra conflictes i injustícies, configurant-se com als veritables himnes del poble. A través d'un recorregut apassionat pel món de la cançó protesta i els seus diferents àmbits, compararem i unirem un moviment artístic amb uns moviments socials que en són el fonament sociològic, i es transforma en el cant de tots els qui lluiten per la llibertat i la justícia social. Alhora, debatrem i posarem en comú la vigència d'aquest tipus de cançó en la quotidianitat dels moviments socials actuals". Hi intervenen: "Lluís Aragonès i Delgado de Torres, autor del llibre 'El Cant de les Primaveres Lliures'; Miquel Bofill i Abelló, filòleg, i Joana-Alba Cercós i Gaya, filòloga". En la conversa, els ponents debaten sobre: 1. la concepció de la cançó de protesta (min. 1. 45-25. 49), 2. un apartat força dedicat a Bob Dylan i al maig del 68 (min. 25. 49-40. 16), 3. al voltant de Maria del Mar Bonet, la seva peça "Què volen aquesta gent?" i La nova cançó (min. 40. 16-50. 00), 4. al voltant de "Grândola, Vila Morena" de Zeca Afonso, que va esdevenir himne de la Revolució dels Clavells de Portugal (min. 50. 00-58. 55), 5. al voltant de la cançó de protesta llatinoamericana, a propòsit del grup xilè Quilapayún (min. 58. 55-70. 30), 6. la vigència de la cançó de protesta des dels Països Catalans, a partir de "La Flama" d'Obrint Pas (min. 70. 30-79. 30), 7. a propòsit de Miquel Gil, que musica "La rosa de paper" de V. A. Estellés (min. 79. 30-87. 15), 8. sobre la fórmula de la cançó de protesta (87. 15-92. 25) i tancament de Lluís Aragonès amb audició prèvia de "We Shall Overcome" de Pete Seeger (min. 92. 25-94. 15). |
Nota: |
Descripció del recurs: 15 d'abril del 2019 |
Nota: |
Enregistrament de vídeo. Durada: 98 minuts. Data de producció: 1 de desembre del 2016, [19.00h], [Sala Verdaguer] Ateneu Barcelonès; Data de publicació: 19 de desembre del 2016 |
Nota: |
Acte organitzat per la Secció de Llengua i Literatura de l'Ateneu Barcelonès |
Nota: |
Informació extreta de https://www.ateneubcn.org/agenda/canco-protesta-els-cants-que-canvien-mon [consultat el 15 d'abril del 2019] |
Nota: |
Presentadora i moderadora: Joana-Alba Cercós; ponents: Lluís Aragonès i Miquel Bofill |
Nota: |
Divisió de l'acte: presentació de Joana-Alba Cercós (min. 00.00-1.45), intervencions dels ponents al voltant de referents de la música de protesta i de cantautors catalans, amb audició de cançons en l'entremig (min. 1.45-94.15) i col·loqui amb el públic (min. 94.15-final) |
Documento: |
Taules rodones ; Estudi |
Materia: |
Cançó ;
Cançó de protesta ;
Cantants ;
Música nord-americana ;
Música francesa ;
Música portuguesa ;
Música espanyola ;
Música catalana ;
Nova cançó ;
Poesia catalana ;
Poesia social ;
Sociologia de la literatura ;
Recepció de la literatura ;
1939-2016 ;
1930X ;
1940X ;
1950L ;
2000X ;
2010X
Guthrie, Woody
;
Holiday, Billie
;
Dylan, Bob
;
Baez, Joan
;
Bonet, Maria del Mar
;
Llach, Lluís
;
Raimon
(1940-) (Ramon Pelegero) ;
Gil, Miquel
;
Andrés Estellés, Vicent
;
Zeca Afonso
(Pseudònim de José Manuel Cerqueira Afonso dos Santos) ;
Seeger, Pete
;
Companyia Elèctrica Dharma : grup
;
Al Tall : grup
;
La Gossa Sorda : grup
;
Quilapayún : grup
;
Obrint Pas : grup
|