Quinze anys de periodisme: les col·laboracions de J.V. Foix a 'La Publicitat' (1922-1936) / Pere Gómez Inglada ; director Josep M. Balaguer i Sancho
Gómez Inglada, Pere
Balaguer, Josep M. (Direcció de tesi)
Departament de Filologia Catalana. Universitat Autònoma de Barcelona
Universitat Autònoma de Barcelona

Publicación: [Bellaterra] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2004
Descripción: 1 recurs en línia (609 pàgines)
Resumen: El 1922, amb la creació d'Acció Catalana, es fa efectiva l'escissió de la Lliga Regionalista. Un grup d'empresaris vinculats a la formació compra 'La Publicitat' i la catalanitza perquè esdevingui la seva plataforma periodística a partir de l'1 d'octubre d'aquell any. Des d'aquest mateix moment, Foix hi tindrà una participació ben activa, gairebé sense entrebancs fins a la rebel·lió militar del juliol de 1936. Al llarg d'aquests quinze anys tan decisius per a la història de Catalunya, en què es produeixen tants esdeveniments especialment significatius, en el terreny polític i també en l'artístic i literari, la ploma periodística de Foix sempre està amatent a comentar-los per als seus lectors diaris, amb la voluntat central d'acostar el conjunt de la societat catalana a la realitat europea contemporània i engrescar-la perquè hi tingui un paper significatiu. Malgrat les dificultats per reunir tots els articles de Foix, perquè utilitza diversos pseudònims com a signatura o fins i tot sovint els publica sense signar, la tesi presenta un conjunt de prop de 1200 articles, que apareixen llistats en l'annex. L'anàlisi diacrònica d'un període tan vast i interessant i d'una intervenció tan àmplia no pot pretendre arribar a conclusions aprofundides d'aspectes concrets, que seria més propi de monografies específiques. Tot i així, aquest plantejament té l'avantatge de posar al seu lloc la importància de la dedicació periodística del Foix de l'època. També permet observar fins a quin punt Foix tenia la voluntat d'incidir intel·lectualment en la societat catalana i, per tant, deixar clar que la guerra i la postguerra suposen un trencament traumàtic per als plantejaments polítics i literaris de Foix que, per grat o per força, haurà de passar a dedicar-se gairebé exclusivament a la seva vessant més pròpiament poètica, que en aquests anys de dedicació periodística havia quedat en un segon pla. L'estudi d'aquests articles també permet observar els diversos períodes d'aquesta intervenció periodística, molt vinculada a la creació de seccions i de pseudònims diversos (en què destaca especialment el de Focius) que es van adequant a les circumstàncies històriques de cada època. És per això que la tesi s'ha de centrar exclusivament en els articles de La Publicitat i intenta observar la recepció contemporània que podien tenir per tal de concretar-ne la seva incidència; ben gran malgrat el relatiu oblit que ha comportat la impossibilitat de continuïtat durant la postguerra per la prohibició d'ús de la llengua catalana en mitjans periodístics i el compromís de fidelitat absoluta manifestat per J. V. Foix. Sense poder arribar a conclusions definitives, aquesta anàlisi cronològica permet presentar una visió diàfana dels plantejaments de Foix a 'La Publicitat'; per posar uns exemples ben interessants: les manifestacions pacifistes i europeistes són ben allunyades de les influències feixistes que puntualment s'han volgut atribuir a Foix; la defensa de la llibertat creativa de l'artista és ben crítica amb les propostes del surrealisme d'André Breton, amb el qual també s'ha volgut relacionar eventualment l'obra poètica de J. V. Foix, etc. En definitiva, els primers textos de "La premsa estrangera" i de "La premsa catalana", els més innovadors del Focius de "Meridians" o d'"Itineraris", el Ramon N. Girald del "Panorama Universal de les Lletres" o els articles més polítics de J. V. Foix, en una publicació lligada als plantejaments polítics d'Acció Catalana com a continuació natural dels ideals de la Solidaritat Catalana de Prat de la Riba, ens ofereixen una font inesgotable de temes que ens presenten un Foix compromès i participatiu, vinculat a la voluntat de situar la societat catalana en el paper que li correspon jugar en el context polític i cultural europeu. Evidentment, la situació bèl·lica de la guerra d'Espanya i, després, de la segona guerra mundial serà un obstacle, de moment, infranquejable.
Contiene: Inclou un annex amb el llistat d'articles publicats per Foix a 'La Publicitat', amb data, títol, secció i signatura emprada (p. 552-597)
Nota: Inclou bibliografia (p. 598-609)
Nota: Tesi doctoral. Director: Josep M. Balaguer. Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres. Departament de Filologia Catalana. Data de defensa: 3 de maig 2005
Documento: Estudi
Materia: Prosa catalana ; Periodisme ; Comentari ; Secció fixa ; Premsa catalana ; Diaris ; Escriptors catalans ; Intel·lectualitat ; Ideologia ; Ideologia literària ; Ideologia lingüística ; Política catalana ; Pseudònim ; 1922-1936 ; 1920X ; 1930X
Foix, J.V. ; Focius (Pseudònim de J.V. Foix) ; Fòcius (Pseudònim de J.V. Foix) ; Girald, Ramon N. (Pseudònim de J.V. Foix) ; GER (Pseudònim de J.V. Foix) ; Trilla, Agustí (Pseudònim de J.V. Foix) ; Maçó-Ribera, J.M. (Pseudònim de J.V. Foix) ; Puigdomènech, Enric (Pseudònim de J.V. Foix) ; La Publicitat : publicació



La tesi al TDX

Text complet al DDD

El registro aparece en las colecciones:
Tipo de documento > Estudios

 Registro creado el 2018-03-13, última modificación el 2020-04-25



   Favorit i Compartir