De la bellesa a la convulsió escènica: Marta Carrasco, Sol Picó i Angélica Liddell. Vint anys creant / Mercè Ballespí i Villagrasa ; directora Mercè Saumell Vergés
Ballespí, Mercè
Saumell, Mercè (Direcció de tesi)
Departament de Filologia Catalana. Universitat Autònoma de Barcelona
Universitat Autònoma de Barcelona

Publicació: Barcelona : Universitat Autònoma de Barcelona, 2014
Descripció: 1 recurs en línia (403 pàgines)
Resum: "L'objectiu principal de la tesi és, d'una banda, donar visibilitat a tres creadores escèniques que pertanyen a una mateixa generació, totes elles nascudes en els Països Catalans: Marta Carrasco (Barcelona, 1963), Sol Picó (Alcoi, 1967) i Angélica Liddell (Figueres, 1966) que fa vint anys que treballen en els límits del teatre, la dansa i la performance amb una notable projecció nacional i internacional. I d'altra banda, proporcionar un anàlisi crític i comparatiu dels processos de creació i espectacles amb perspectiva de gènere per extreure trets identificatius sobre la dona representada a l'escena contemporània. En primer lloc partim del context post olímpic de Barcelona 1992 i amb la manca de referents de creació femenina del nostre entorn en comparació a la visió internacional del teatre postdramàtic. Seguidament ens centrem en l'estudi dels espectacles de dansa i teatre de les tres intèrprets-directores-dramaturgues al llarg de la seva trajectòria artística. També ens nodrim de la visió multidisciplinar amb altres artistes com són Esther Ferrer, Fina Miralles, Olga Mesa, La Ribot, Olga Diego, Sarah Kane, Cindy Sherman i Marina Abramovic. Des de la perspectiva d'un estudi de gènere s'han trobat complicitats, similituds i divergències de les tres creadores que determinen quines tipologies de personatges resulten en els muntatges escènics i com es realitzen gràcies al que anomenem taló-punta-sang. Així, observem que la metàfora de taló-punta-sang esdevé una estitització del dolor a escena perquè totes tres parteixen d'una cultura fal·locèntrica comuna que superen amb eines creatives plurals (allò grotesc, l'estereotip, la deformitat, la monstruositat, la violència, la versemblança, la intimitat, l'autolesió física). L'anàlisi de la simbologia i iconografia de les creadores al llarg de la seva evolució professional ens demostra una mateixa convulsió escènica quan es trenquen els cànons patriarcals heretats. Establim la feminitat entesa com una màscara que es construeix per mitjà de la mirada i es mostra en l'autoretrat escènic, discursiu i fotogràfic. La recerca de la bellesa artística mostra feminitats diverses que aglutinen una realitat en procés de transformació constant. Finalment una mirada de contrast amb els discurs feminista, amb una visió multidisciplinar de les arts, amb analogies amb altres creadores catalanes i internacionals ens fa asseverar que —tot i compartir-hi trets distintius— Carrasco, Picó i Liddell creen una identificació no feminista".
Contingut: Inclou annexos (p. 343-374) amb entrevistes a Marta Carrasco, Sol Picó i Fina Miralles
Nota: Inclou bibliografia i webgrafia (p. 375-403)
Nota: Tesi doctoral. Directora: Mercè Saumell Vergés. Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres. Departament de Filologia Catalana. Data de defensa: 17 de juliol 2014
Document: Estudi
Matèria: Escriptors catalans ; Directors de teatre ; Performance ; Dansa ; Teatre català ; Text teatral ; Interdisciplinarietat ; Dona ; Estudis de gènere ; Feminisme ; 1993-2013 ; 1990X ; 2000X ; 2010X
Carrasco, Marta ; Picó, Sol ; Liddell, Angélica ; Miralles, Fina



La tesi al TDX

Text complet al DDD

El registre apareix a les col·leccions:
Tipus de document > Estudis

 Registre creat el 2018-03-01, darrera modificació el 2018-03-02



   Favorit i Compartir