Josep Carner i el postsimbolisme / Jordi Marrugat Domènech ; director Josep Maria Balaguer Sancho
Marrugat, Jordi
Balaguer, Josep M. (Direcció de tesi)
Departament de Filologia Catalana. Universitat Autònoma de Barcelona
Universitat Autònoma de Barcelona

Publicació: [Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2014
Descripció: 1 recurs en línia (319 pàgines)
Resum: "El terme «postsimbolisme» es refereix a dues realitats culturals. La primera, un període literari europeu que abasta, aproximadament, de finals del segle XIX als anys trenta del segle XX. La segona, una poètica o concepció comuna de la poesia desenvolupada a l'Europa del segle XX. Aquest segon significat del terme, però, ha esdevingut molt confús en la bibliografia existent i avui resulta pràcticament impossible aclarir-ne els límits, la funció i el sentit. Partint d'aquestes nocions i la problemàtica en què han desembocat, 'Josep Carner i el postsimbolisme' proposa dues hipòtesis de treball. La primera: que l'ús del terme «postsimbolisme» o «poètica postsimbolista» per englobar una concepció de la poesia comuna a diversos poetes contemporanis resulta útil a la historiografia literària perquè respon a una realitat cultural existent; i que, per tant, cal clarificar-lo, delimitar-lo i definir-lo amb precisió. La segona: que un dels primers poetes europeus a presentar plenament desenvolupades les concepcions poètiques postsimbolistes fou Josep Carner. Per tal de demostrar-ho, es fa una exposició dividida en dues parts. La primera presenta una definició i caracterització sistemàtiques de la poètica postsimbolista. Es mostra com diversos poetes europeus escriuen a partir d'una concepció comuna de la poesia, d'arrel simbolista però oposada al simbolisme en molts dels seus aspectes. Per això resulta pertinent aplicar-li el nom de «postsimbolisme». S'estudia la història d'aquest terme; se'n dona una definció precisa i una nòmina —no restrictiva ni definitivament closa— d'obres i d'autors; i és caracteritzat històricament en relació als diversos textos i contextos a través dels quals es desenvolupà. La segona part ressegueix l'evolució poètica de Carner fins a l'establiment definitiu d'aquestes nocions pròpies de la poètica postsimbolista, l'any 1914. S'analitza com, des dels inicis de la seva trajectòria, amb una clara voluntat d'adaptar el gènere poètic a la societat moderna, Carner va desenvolupar moltes idees sobre la poesia entre les quals anaren perfilant-se les postsimbolistes. Es repassen les seves reaccions antisimbolistes durant el període de crisi dels valors simbolistes (1895-1914). Tot seguit, es ressegueix la sèrie de «Rims de l'hora», poemes apareguts a La Veu de Catalunya a partir de 1911 en els quals Carner adequa el gènere a la modernitat. Com a punt neuràlgic d'aquesta evolució, s'ofereix una lectura detallada dels dos llibres que pulicà el 1914, 'Auques i Ventalls' i 'La paraula en el vent', primera obra plenament postsimbolista. Finalment, es demostra la continuïtat de les nocions poètiques postsimbolistes en la resta de l'obra de Carner".
Nota: Inclou bibliografia (p. 290-319)
Nota: Tesi doctoral. Director: Josep Maria Balaguer Sancho. Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres. Departament de Filologia Catalana. Data de defensa: 2 de juliol 2014
Document: Estudi
Matèria: Poesia ; Postsimbolisme ; Escriptors catalans ; Ideologia literària ; Poesia catalana ; Corrents i tendències literaris ; Història de la literatura ; 1895-1914 ; 1890X ; 1900X ; 1910X
Carner, Josep (1884-1970) ; Rims de l'hora : secció fixa ; La Veu de Catalunya : publicació
Obres: Carner, Josep. La paraula en el vent . 1914
Carner, Josep. Auques i Ventalls . 1914



La tesi al TDX

Text complet al DDD

El registre apareix a les col·leccions:
Tipus de document > Estudis

 Registre creat el 2018-01-18, darrera modificació el 2018-02-02



   Favorit i Compartir