VENTURA PONS I SALA (1945-2024)
Ventura Pons

Foto: Josep M. Muñoz (L'Avenç)

De tota manera, deixi'm preguntar-li en quina mesura la seva trajectòria teatral ha influït posteriorment en el seu cinema?

Jo el cinema el porto al cap des de sempre. Quan era petit, em deien: «què vols fer, de gran?». I jo responia: «una pel·lícula». N'he fetes 27, i sóc 27 vegades més feliç del que la felicitat era per a aquell nen. Jo escrivia de cinema, i per això anava al festival de Canes, però vaig entrar al teatre per atzar. Un dia, l'any 1965, vaig anar a la Cúpula del Coliseum, on la companyia Adrià Gual que dirigia en Ricard Salvat estava assajant la Ronda de morta Sinera, de l'Espriu. Jo baixava les escales amb la Maria Aurèlia Capmany, que l'havia anat a recollir, i l'Espriu ens va dir que per fer el personatge de Tomeu Rosselló-Pòrcel calia algú com jo.

Jo he tingut la sort de treballar molt, i de conèixer gent important. Vaig tenir una llarga relació amb l'Espriu. El meu pare coneixia l'Espriu, d'Arenys. Eren de la mateixa edat, però no eren amics. Jo en canvi hi vaig tenir relació: en algun lloc guardo tota la correspondència que vaig mantenir amb l'Espriu, quan vaig fer la mili, als vint anys. I vaig tenir una gran amistat amb en Joan Oliver, sobretot, i amb en Pedrolo, i amb la Maria Aurèlia. La gent es mor, i ningú no reconeix les generacions anteriors. Doncs jo les reconec! Perquè t'han marcat, d'alguna manera. Aquelles van ser unes generacions molt difícils, molt més que la meva.

Josep M. Muñoz, "Ventura Pons, el cinema de la diferència". L'Avenç, Núm. 420 (Febrer 2016), p. 12-24

Darreres entrades:
2024-01-12
09:17
Ventura Pons: el cinema de la diferència / Muñoz i Lloret, Josep M.
Ventura Pons repassa la seva trajectòria vital i professional. Hi ha referència a algunes obres literàries que va adaptar al cinema i a la relació que tingué amb alguns escriptors catalans.
2016
L'Avenç, Núm. 420 (Febrer 2016), p. 12-24 (L'opinió. L'entrevista)  
2020-06-12
09:37
El goig de la feina / Pons, Ventura
Amb motiu de la mort de Rosa Maria Sardà, el director de teatre i cinema Ventura Pons refà els inicis teatrals de Sardà, especialment en els primers muntatges en què van col·laborar, com 'El knack', d'Ann Jellicoe. [...]
2020
La Vanguardia, 12 juny 2020, p. 32 (Cultura)

S'inclouen frases literals de Rosa Maria Sardà  

2020-03-14
13:05
Un cine con acento: Polifonía, multilingüismo y alteridad en el cine de Ventura Pons / Gimeno Ugalde, Esther (Boston College)
Sobre la polifonia, el bilingüisme, el multilingüisme i l'amplia varietat de veus i sons que conflueixen en el cinema de Ventura Pons.
2014
Zeitschrift für Katalanistik, Núm. 27 (2014), p. 69-84 (Monogràfic: "Cinema català contemporani")
2 documents
2019-05-09
18:47
Presentació del llibre 'Espai Ateneu. El debat de les idees' / Pedrós, Mina ; Rubert de Ventós, Xavier ; Balletbò, Anna ; González Casanova, J.A. ; Loperena, Josep M. ; Majó, Enric ; Oranich, Magda ; Pera, Joan ; Pons, Ventura ; Tàpias, Pere (Pseudònim de Joan Collell i Xirau) ; Cabana, Francesc (Presentació de l'acte) ; Baratech, Manuel (Presentació de l'acte) ; Ateneu Barcelonès
Enregistrament de l'acte "Presentació del llibre 'Espai Ateneu. El debat de les idees'", celebrat a l'Ateneu Barcelonès el 10 de novembre del 2011. De l'Arxiu de la Paraula: "Presentació del llibre 'Espai Ateneu. [...]
Barcelona : Ateneu Barcelonès, 2011
3 documents
2019-02-09
11:53
La proximitat del teatre / Foguet i Boreu, Francesc
Sobre dues obres de petit format que ens alerten de la vulnerabilitat de la condició humana i ens recorden que una de les característiques ineludibles del teatre, l'ara i aquí, malgrat que es pot complementar, difícilment és substituïble per cap giny digital. [...]
2019
El Temps, Núm. 1805 (15 gener 2019), p. 61 (Els crítics. Teatre)  
2017-11-03
10:13
Les adaptacions cinematogràfiques d'obres teatrals a Catalunya 2000-2010: disseny i procediments compositius / Vilardell, Teresa ; Batlle, Carles (Direcció de tesi) ; Departament de Filologia Catalana. Universitat Autònoma de Barcelona ; Universitat Autònoma de Barcelona
Abstract de l'autora: "André Bazin va afirmar, en el context de la composició de les adaptacions cinematogràfiques d'obres de teatre, que el teatre era un "fals amic". Nosaltres hem indagat perquè. [...]
[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2016

Inclou una secció d'apèndixs amb numeració independent al final del segon volum: notes esparses sobre diverses adaptacions investigades, converses i comunicacions amb autors, directors i productors implicats en les adaptacions investigades, i 'V.O.S' (text teatral inèdit)

2 documents
2015-07-17
11:49
De Sergi Belbel a Ventura Pons: l'estètica transmedial de 'Forasters' / Marcillas, Isabel
Sobre els criteris aplicats per Ventura Pons a l'hora d'adaptar l'obra citada de Sergi Belbel al cinema.
2013
L'Aiguadolç, Núm. 41 (2013), p. 47-60 (Dossier: "Literatura i cinema, mirades creuades")  
2015-07-16
12:36
Els contes de Quim Monzó vistos per Ventura Pons: a propòsit de 'Mil cretins' / Silvestre Llinares, Jaume
L'autor de l'article analitza tècnicament fins a quin punt és reeixida la transferència dels contes de Quim Monzó al film 'Mil cretins': mira de dilucidar, entre d'altres coses, si Ventura Pons, en cada conte, ha sabut o pogut traslladar tot el sentit que l'escriptor hi dóna al llibre.
2013
L'Aiguadolç, Núm. 41 (2013), p. 27-36 (Dossier: "Literatura i cinema, mirades creuades")  
2015-07-16
11:56
Dolç i agre: dèficits i esperances per l'audiovisual valencià / Castelló, Enric
L'autor parla de com la indústria audiovisual catalana, actualment en crisi, cada vegada aposta més decididament per traslladar obres de la literatura catalana a la pantalla. També exposa quins beneficis s'han obtingut de la relació entre cinema i literatura a casa nostra. [...]
2013
L'Aiguadolç, Núm. 41 (2013), p. 17-25 (Dossier: "Literatura i cinema, mirades creuades")  
2015-06-25
12:33
Quan democràcia volia dir autonomia / Garí, Joan
L'obra ressenyada és una adaptació del film 'Anita no perd el temps', de Ventura Pons, el guió de la qual anava a càrrec del mateix Baulenas. De fet, el guió del film estava basat en un relat previ de Baulenas.
2015
Ara. Ara llegim, 6 juny 2015, p. 58