![]() |
|||||||||||||||
![]() |
Search | Help | Departament de Filologia Catalana UAB | Sobre Traces | Català English Español |
Home > Traces. Catalogue > Ramon Vinyes i el teatre (1904-1939) / |
Imprint: | [Bellaterra] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2002 |
Description: | 1 recurs en línia (816 pàgines) |
Abstract: | 'Ramon Vinyes i el teatre (1904-1939)' investiga la trajectòria d'aquest escriptor català (Berga, 1882, Barcelona, 1952), consagrat en "El sabio catalán", personatge de la novel·la 'Cien años de soledad' de Gabriel García Márquez. L'estudi se centra en la faceta de dramaturg, amb atenció a l'etapa 1925-1939 en què destacà a Catalunya. En els primers capítols s'estudien els seus orígens dins la cultura de la Renaixença i l'entorn polític, social i ideològic de la seva ciutat de naixement. Des de 1904 en què es projectaren les seves primeres peces, s'analitza la seva producció en connexió amb les teoritzacions teatrals defensades per les darreres fornades del modernisme i el noucentisme naixent. Dins d'aquesta transició, Vinyes optà per una tragèdia inspirada en els models teatrals del modernisme -Ibsen, D'Annunzio, Hauptmann, Maeterlinck-, en visió oposada a la major part de les directrius estètiques i comercials de l'escena i la crítica de Barcelona cap a 1910. L'estudi apunta tot seguit els condicionaments literaris que determinaren l'emigració de Vinyes a Colòmbia el 1913, on s'establí a Barranquilla des de 1914. L'autor de la tesi aprofundeix en el paper com a teòric i orientador exercit en aquell país durant la seva estada entre 1913 i 1925. Bona part de l'apartat és ocupat per l'estudi de la revista 'Voces' de Barranquilla (1917-1920), de la qual fou el principal impulsor i que representà una de les principals plataformes de l'avantguarda a Hispanoamèrica. Hi adquireixen relleu les posicions que sobre estètica literària i art dramàtic hi adoptà Vinyes. Malgrat la distància colombiana, es trobava en ple seguiment de la cultura catalana i europea: es destaca el paper revulsiu de Voces en autors colombians contraris a tota restricció acadèmica, estètica o moral damunt del fet literari. El nucli de la tesi, desenvolupat en els capítols 5 i 6, analitza la producció i recepció de les peces estrenades, editades o inèdites de Vinyes durant el fecund període 1926-1939, en connexió amb els seus nombrosos posicionaments crítics. Aquesta panoràmica s'insereix dins el context literari català, singularment després de l'estrena de 'Llegenda de boires' (1926), que significà el reingrés a l'escena barcelonina amb una polèmica recepció. Hom subratlla el seguiment respecte de revulsius models foranis: l'expressionisme alemany -Bertolt Brecht- o la via lírica de Jean Giraudoux, per exemple. Les expectatives desvetllades per les seves conferències i escrits de 1928-1929, resten confirmades en obres com 'Viatge' (1927), 'Qui no és amb mi…' (1929), 'Peter's Bar' (1929) o 'Ball de titelles' (1936), farsa antiburgesa que representa a parer de Lladó una de les seves vies més consolidades en el camp creatiu. Durant el període de la Segona República, la tesi incideix en les orientacions polítiques de la seva obra, amb èmfasi en el compromís de les seves posicions durant els anys de la Guerra Civil. L'avinentesa dels seus articles com a crític de rereguarda atent als posicionaments d'Erwin Piscator o l'estrena d'obres com 'Comiats a trenc d'alba' (1938) i 'Fum sobre el teulat' (1939), confirmen la implicació dins el moment històric, coherent amb els plantejaments antiburgesos d'anys precedents. Lladó recalca en les conclusions el paper de Vinyes en el teatre català, a mig camí dels principis tràgics d'inicis de segle i l'expectativa de modernització que significaren les seves propostes durant els anys 20 i 30. |
Contents: | Inclou una serie d'apèndixs (p. 589-728) amb textos teoricocrítics sobre teatre redactats entre 1917 i 1939 i rellevants per al teatre de Vinyes. Inclou una addenda: fe d'errates, incorporada al final de la paginació |
Note: | Inclou bibliografia i fonts (p. 730-816), dividida en quatre parts: "Escrits i traduccions", "Recepció del teatre i la narrativa", "Estudis i referències sobre l'autor i el seu entorn" i "Bibliografia general" |
Note: | Tesi doctoral. Director: Jordi Castellanos. Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres. Departament de Filologia Catalana. Data de defensa: 28 de novembre 2002 |
Document: | Estudi |
Subject: |
Escriptors catalans ;
Teatre català ;
Teatre ;
Influència literària ;
Modernisme ;
Recepció de la literatura ;
Ideologia literària ;
Ideologia ;
Crítica literària ;
Premsa espanyola ;
1904-1939 ;
Berga ;
Berguedà ;
Barcelona ;
Barcelonès ;
Barranquilla ;
Colòmbia ;
1900L Vinyes, Ramon |
Works: |
Vinyes, Ramon.
El calvari de la vida . 1904 Vinyes, Ramon. La fi d'una grandesa . 1904 Vinyes, Ramon. Les boires . 1906 Vinyes, Ramon. Enquesta sobre'l teatre en vers . 1908 Vinyes, Ramon. De la tragèdia . 1908 Vinyes, Ramon. L'arca i la serp . 1908 Vinyes, Ramon. Al florir els pomers . 1910 Vinyes, Ramon. Rondalla al clar de lluna . 1912 Vinyes, Ramon. Llegenda de boires . 1926 Vinyes, Ramon. L'adolescent dels ulls d'or . 1927 Vinyes, Ramon. Viatge . 1927 Vinyes, Ramon. Racó de xiprers . 1927 Vinyes, Ramon. Qui no és amb mi… . 1929 Vinyes, Ramon. Peter's Bar . 1929 Vinyes, Ramon. Un amo . 1932 Vinyes, Ramon. El noble i l'hostalera . 1933 Vinyes, Ramon. La Creu del Sud . 1933 Vinyes, Ramon. Els qui mai no s'aturen . 1934 Vinyes, Ramon. És un cap boig, o Mamà Seny . 1933 Vinyes, Ramon. Fornera, rossor de pa, o Els brillants de l'oncle . 1934 Vinyes, Ramon. Li deien germà Congre . 1935 Bourdet, Edouard. Els flors de pèsol . Traducció de Ramon Vinyes. 1933 Vinyes, Ramon. Entre dues músiques . 1935 Vinyes, Ramon. Ball de titelles . 1936 Vinyes, Ramon. Comiats a trenc d'alba . 1938 Vinyes, Ramon. Fum sobre el teulat . 1939 |
La tesi al TDX |
Text complet al DDD |