L'evolució dels conceptes d'il·luminació escènica en el segle XX fins a la psicodèlia / Francesc Rodelles i Vinyoles ; directora Mercè Saumell i Vergés
Rodelles i Vinyoles, Francesc
Saumell, Mercè (Direcció de tesi)
Batlle, Carles
Departament de Filologia Catalana. Universitat Autònoma de Barcelona
Universitat Autònoma de Barcelona

Imprint: [Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2016
Description: 1 recurs en línia (330 pàgines)
Abstract: Abstract de l'autor: "En aquesta tesi demostro que des de començaments de segle vint fins a la psicodèlia dels anys seixantes, els conceptes d'il·luminació escènica han seguit una evolució que pot ser traçada. Per tal de demostrar-ho treballo a partir d'una selecció d'escrits pioners i els contrasto amb les seves implementacions. A finals del segle dinou, la nova bombeta d'incandescència elèctrica proporciona una font de llum concentrada, potent, de fàcil ubicació i d'intensitat graduable. Aquestes característiques la fan útil per el teatre. Inspirats en la nova plàstica creada damunt les superfícies, els volums i les persones, tot seguit apareixen uns primers escrits sòlidament argumentats d'Adolphe Appia els anys 1895 i 1899. En ells hi argumenta com sintetitzar la il·luminació escènica a partir dels dos components bàsics de la llum percebuda naturalment: el directe, expressiu (com el procedent directament del sol en irradiació) i el difús (com el procedent del cel o de superfícies transformadores). Tot això permet entrar en el segle vint no només amb una font de llum capaç de fer noves aportacions plàstiques sinó també amb unes bases teòriques que posen els fonaments per a una escena d'aspecte visual sòlid i transformable. A partir d'aquí s'originen dues tendències principals: Una és l'evolució cap al naturalisme fotogràfic, després simbolisme, de David Belasco als Estats Units d'Amèrica, i la idea de llum d'arc indirecta de Mariano Fortuny a Europa. L'altra és la dinamització de formes amb llum dels Futuristes, el joc de llum de color poètic d'Achille Ricciardi i l'ús que fa Thomas Wilfred de la figura del filament incandescent òpticament transformat, per projectar formes de llum i color en moviment. Mentrestant, entre 1919 i 1933, dins el context de la Bauhaus d'Alemanya, es produeixen avenços d'aplicació escènica pel què fa a l'evolució de la dinàmica de la llum, el color i la forma. Finalment, alguns dels seus professors es veuen obligats a emigrar als EUA on són acollits per continuar la seva recerca i pedagogia. Josef Albers i Xanti Schawinsky van al Black Mountain College, Albers acaba a la Universitat de Yale i Lázló Moholy-Nagy a Chicago. Amb aquests professors també s'hi traslladen maneres noves de concebre l'escena basades en la plàstica. I el centre receptor BMC, fertilitzen les idees, ja sigui pels seus alumnes d'il·luminació, per exemple Nick Cernovich o pels seus professors, per exemple John Cage, el qual en aquest entorn, no triga a crear el que està considerat el primer Happening. També pertanyen a aquest entorn fructífer els artistes Robert Rauschenberg (performance) i Stan VanDerBeek (cinema underground). Durant els anys trenta les idea de llum aplicades a l'escena té una nova bifurcació. Antonin Artaud proposa fer servir la llum i el so per agredir els espectadors. Al mateix temps les idees d'Appia troben acollida en les sistematitzacions metòdiques d'Stanley McCandless a la Universitat de Yale als EUA. Els anys seixanta, amb totes les seves revoltes i moviments, les potents idees d'il·luminació d'Artaud troben una via cap a l'escenari en forma de representacions. El resultat visual pot ser agressiu o tranquil, però ambdós són útils per recolzar les noves posades en escena de concerts de rock. Un d'ells es tradueix en l'espectacle estroboscòpic Exploding Plastic Inevitable d'Andy Warhol, els altres en els Light Shows líquids psicodèlics".
Contents: Inclou índex de noms i conceptes (p. 317-330)
Note: Tesi doctoral. Directora: Mercè Saumell i Vergés. Tutor: Carles Batlle. Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres. Departament de Filologia Catalana. Data de defensa: 29 de gener 2016
Note: Inclou referències bibliogràfiques (p. 311-316)
Document: Estudi
Subject: Escenificació ; Escenografia ; Teatre ; Història del teatre ; Teoria del drama ; 1879-1969 ; 1850L ; 1900C
ISBN: 9788449059797



La tesi al TDX

Text complet al DDD

The record appears in these collections:
Document type > Studies

 Record created 2017-11-03, last modified 2018-02-02



   Favorit i Compartir