MANUEL VEIGA GIMÉNEZ (1964-2018)
Manuel Veiga

«Man: La platja... Saps, iaia, sempre que m'hi estava, aquí, per Nadal o a l'estiu, la platja era... Era l'hòstia! No sé... Per a mi era com una joguina enorme que m'havien dut els Reis: una capsa d'aigua i sorra plena de jocs. Encara millor que els Juegos Reunidos Geyper, molt millor. A la platja podies jugar a pilota i fer partits de takatà. Hi podies fer castells, hi podies fer forats. I fins i tot hi podies desenterrar tresors.

Soledat: I fins i tot t'hi podies banyar, dins l'aigua. Tots els nens s'hi banyaven, però tu no. Tu sempre a la sorra, escarbotant, escarbotant... I les ungles, bruuuutes!

Man; La veritat és que m'ho passava teta. Era fantàstic: les golondrines, els banys... I després, la descoberta adolescent del primer petó. I la barreja d'aiguardent i moscatell que preparava el cos per anar al Rompeolas i acariciar la pell de les noies del barri. Una pell... que a l'estiu era entre el negre de la sípia i el daurat de la paella.... L'hòstia! I... el millor de tot era això: que la platja, doncs... Qualsevol xaval del barri la podia tenir. Era a l'abast de tothom.»

Extret de Manuel Veiga, 16.000 pessetes. Barcelona : Proa, 2005 (p. 39)

«Soledat: Manuel... Manuel Jiménez Aranda... Afusellat el dia..., què importa aquí el calendari? Era un de tants. Milers d'homes i dones entaforats en aquesta gran fossa comuna, aquesta tomba de silenci pesant com una llosa que envolta la memòria de la guerra civil i la postguerra... Ara sóc jo que afegeixo les meves cendres a la llista. Tinc al cor la mateixa ferida que van fer al meu home quan l'escamot d'afusellament li va foradar el cos. No hi ha hagut ni un sol dia que no recordés els seus ulls... Els seus ulls foscos i profunds com aquest forat... Triomfadors i fracassats, vencedors i vençuts, uniformes que brillen cara al sol, bombardejos, misses de campanya, fam, depuracions, denúncies... Exili temporal en alguns casos, definitiu en el vostre... Màrtirs. Som màrtirs de guerra. Ens hem guanyat el cel. Així que si és veritat que Déu existeix..., ens hem de queixar de moltes coses.

Una trista trompeta toca l'himne de la República al temps que Soldedat obre les mans i bufa les seves cendres. Després tanca el puny i aixeca el braç. Fosc final. »

Extret de Manuel Veiga, 16.000 pessetes. Barcelona : Proa, 2005 (últim fragment, p. 88)

Darreres entrades:
2014-10-20
12:20
Els reportatges de Francesc Candel, rescatats / Fabre, Jaume
Jaume Fabre explica la gestació i l'acollida del llibre 'Els altres catalans' de Francesc Candel i comenta els actes i edicions que commemoren el cinquantè aniversari de la publicació.
2014
Serra d'Or, Núm. 654 (Juny 2014), p. 35-36 (Fets i opinions. Premsa)
   
2013-06-05
11:41
Tendre, fosc i amb final redemptor / Bordes, Jordi
2013
Avui Cultura, 24 maig 2013, p. 20-21 (Teatre. Crítica)  
2013-01-17
13:35
Un concurs, una guerra: unes vides / Bloi, Barbara
2005
Assaig de Teatre. Revista de l'Associació d'Investigació i Experimentació Teatral, Núm. 46 (2005), p. 219-221 (Escenaris II. Catalunya)  
2012-04-17
13:30
2011: commemoracions, premis, honors i guardons. Un resum de l'any literari / Isern, Joan Josep
Repàs exhaustiu dels actes, esdeveniments, notícies i obres premiades més destacats de l'any 2011. Quant als premis , han estat guardonats les següents obres i autors: ‘El cau del conill’, de Cristian Segura (premi Josep Pla); ‘El metge d’Atenes’, de Teresa Pous (premi Ciutat de Palma de narrativa); ‘Informacions meteorològiques’, de Miquel Cardell (premi Ciutat de Palma de poesia); ‘Amor i guerra’, de Núria Amat (premi Ramon Llull); ‘L’holocaust espanyol’, de Paul Preston (premi Santiago Sobrequés); ‘Tres nobles en un grapat i un soldat enamorat’, Enrich Lluch (premi Xaro Vidal-Ciutat de Carcaixent); ‘La deixebla’, d’Anna Moner (premi Enric Valor); ‘El mal de la ubiqüitat’, de Ferran Escoda (premi Maria Mercè Marçal); ‘La nit en blanc’, de Josep Joan Conill (premi Manuel Rodríguez Martínez d’Alcoi); 'Volenska', d'Alba Dalmau, premi Recull de narrativa; 'L'escata i el vers', de David Jiménez, premi Recull de poesia; 'I passen les tempestes', d'Alexandre Ballester, premi Recull de teatre; 'Setembre a Perugia', de David Nel·lo (premi Roc Boronat); el premi Columna Jove, desert; els premis Ciutat de Sagunt varen ser per Joan Adell (poesia), Màrius Moneo (narrativa) i Orland Verdú (teatre); 'Fronts oberts', de Pau Vidal (premi Marià Vayreda); 'Dues ratlles volien dir positiu', de Joan Botta (premi Caixa Girona de novel·la juvenil); 'Amb ulls de vidre', de Quim Curbet (premi Cadaqués a Rosa Leveroni); 'La pedra sura', de Jaume Subirana (premi Sant Cugat a la memòria de Gabriel Ferrater); 'Bergadan o la vida assistida', d’Eduard Ribera (premi Ciutat de Mollerussa); ‘La tempesta’, d’Albert Roig (premi Jocs Florals de poesia); ‘Embarcats’, de Joan Rebagliato (premi Vila d’Ascó de novel•la); ‘Tràveling’, de Francesc Solé (premi Vila d’Ascó de poesia, [premi Joan Perucho]); ‘Gravitaçoes’, d’António Ramon Rosa, amb traducció d’Antoni Xumet Roselló (premi Jordi Domènech); ‘Dones que somiaven ser altres dones’, d’Estel Solé (premi Amadeu Oller); ‘Leo, el camaeló daltònic’, de Jordi Losantos (premi Vaixell de Vapor); ‘La gran O’, de Santi Baró (premi Gran Angular); ‘La visita’, d’Isabel-Clara Simó (premi Ciutat d’Alcoi de teatre); ‘Herències’, d’Àngels Gregori i Teresa Pascual (premi Manel García Grau); ‘Cabaret Pompeya’, d’Andreu Martín (premi Sant Joan; ‘La flor de Hanako’, de Xavier Mínguez (premi La Vall d’Albaida); ‘Quan la nit mata el dia’, d’Agustí Vehí, premi Crims de Tinta); ‘Mentides pietoses, miracles perversos’, de Carme Torras (premi Ferran Canyameres); ‘Els Caratallada i els altres’, de Jaume Copons (premi Guillem Cifré de Colonya); ‘Encara sort!, de Xavier Vidal (premi 7Lletres); els premis Ciutat de Badalona vares ser per a David Parra, en narrativa, Albert García Hernàndez, en poesia, i Joan Guasp, en teatre breu (el de narrativa juvenil va ser declarat desert); ‘Immigració, hostilitat i competició. [...]
Josep M. Casasús i Guri, Creu de Sant Jordi; Emili Teixidor, premi Jaume Fuster de l'AELC; Feliu Formosa, premi Friedrich Gundolf de l'Acadèmia Alemanya de la Llengua i la Poesia; Joaquim Carbó, premi Trajectòria de la Setmana del Llibre en Català; el Pen Català, premi Unesco; José Manuel Blecua, premi Atlàntida de la Nit de l'Edició; i el Gremi d'Editors de les Illes Balears, premi Francesc de Borja Moll.

2012
Serra d'Or, Núm. 627 (Març 2012), p. 43-49 (Cultura i vida. Lletres)
   
2011-03-21
10:11
Aluminosi / González, Diana
Breu ressenya sobre l'obra de teatre 'Aluminosi', un text inèdit de Manuel Veiga.
2007
Pausa. Tercera època, Núm. 27 (Juliol 2007), p. 170-171 (Fitxer)  
2011-02-18
09:58
Els autors proposen acotacions / Pausa
Els disset autors citats proposen una acotació d'inici d'obra. En la majoria dels casos es tracta d'acotacions d'obres inexistents, potser futures, tot i que n'hi ha un parell que pertanyen a obres reals, acabades. [...]
2005
Pausa. Tercera època, Núm. 20 (Gener 2005), p. 92-100 (Textos)  
2011-02-17
16:13
La realitat i el joc. Dues idees a propòsit de la nova escriptura: la 'literaturització de l'experiència' i la distinció mal resolta entre 'particularització' i 'localisme' / Carles Batlle i Jordà / Batlle, Carles
L'autor analitza la dramatúrgia catalana actual (des dels anys 90 ençà) a la llum de dues problemàtiques: per un costat la tendència a fer literatura, fer teatre, de l'experiència personal i, per l'altre costat, sobre la frontera que s'estableix entre les temàtiques particularistes i les localistes.
2005
Pausa. Tercera època, Núm. 20 (Gener 2005), p. 69-76 (Monogràfic: L'acció té lloc a Barcelona?)  
2011-02-17
15:02
La Barcelona de ficció (report) / Comas, Eva
L'autora descriu i repassa les aportacions dels participants a l'encontre 'Barcelona / Ficcions lliures' celebrat a mitjans de maig de 2005 a la Sala Beckett de Barcelona. En aquest encontre, van participar vint-i-quatre narradors, dramaturgs i guionistes joves que reflexionaven a l'entorn de la imatge de Barcelona que recreen les seves ficcions i, a la segona part de l'encontre, sobre la llibertat creativa a l'hora d'escriure ficció.
2005
Pausa. Tercera època, Núm. 20 (Gener 2005), p. 43-56 (Monogràfic: L'acció té lloc a Barcelona?)  
2009-11-30
17:06
Dramaturgia catalana hoy / Casares, Toni
Toni Casares comenta l'estat actual del teatre català i cita nombrosos noms de directors i dramaturgs. Així mateix, esmenta algunes de les influències estrangeres en el autors catalans.
La Vanguardia. Culturas. Barcelona, núm. 266 (2007, 25 de juliol), p. 2
   
2009-11-30
17:05
Els espais del "jo". Suggeriments per a una recerca / Mascaró Pons, Jaume ; Simposi Internacional sobre Teatre Català Contemporani (1r : 2005 : Barcelona)
Jaume Mascaró observa la construcció d'un personatge teatral des del punt de vista de l'antropologia i de la construcció de l'individu en la societat, i ho posa en relació amb els diferents tipus d'espais en el teatre (espai teatral, dramatúrgic i escènic). [...]
I Simposi Internacional sobre Teatre Català Contemporani. De la transició a l'actualitat, Barcelona : Institut del Teatre, 2005 (p. 599-609)