IAGO PERICOT (1929-2018)
Iago Pericot

Fotografia: Ros Ribas (Centro de Documentación Teatral)

Germà del pintor i dissenyador Jordi Pericot, fills de mestres represaliats pel franquisme, fou mestre per l'Escola Normal de Barcelona i llicenciat en psicologia per la Universitat de Barcelona. El 1968 fou becat per a estudiar gravat a la Slade School of Fine Arts de Londres, on inicià una tècnica bidimensional en el gravat, celebrada i premiada a Anglaterra i a la Fira del Gravat de Ljubljana (Eslovènia). Exposà a les biennals internacionals de Tòquio, São Paulo i Venècia. Treballà també en el camp de l'escenografia, on tractà de replantejar visualment i espacialment l'escena d'acord amb una concepció plàstica del teatre. Arran del seu nomenament com a professor d'espai escènic a l'Institut del Teatre de Barcelona (1971, departament del qual fou director del 1983 al 1992), intensificà aquesta activitat, havent estat fundador (amb Sergi Mateu) del Teatre Metropolità de Barcelona (1975-85). El 1990 fou nomenat professor de projectes de fi de carrera a l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona.

Entre els muntatges que realitzà sobresurten Rebel delirium (1977), Simfònic King Crimson (1980), Bent (1982), La bella i la bèstia (1984), Mozartnu (1986, del qual feu una nova versió el 2008), El banquet (1990), Uno es el Cubo (1995), Una furtiva òpera (1997), El joc de l'engany (2002), Il mondo della luna (2004), La Venus de Willendorf (2010), La guillotina 2.0 (2014) i Adam i Eva (2017). El 1990 rebé el Premi Nacional d'Arts Escèniques, el 2015 el Premi Sebastià Gasch i el 2018 el premi González Pérez de Olaguer dels premis de la Crítica a la trajectòria.

Extret de: Gran Enciclopèdia Catalana

Últimas adquisiciones:
2019-06-19
18:59
Teatrografia Iago Pericot, El Masnou, 1929 / Assaig de Teatre. Revista de l'Associació d'Investigació i Experimentació Teatral
Després d'una breu introducció, es recull un llistat cronològic de la formació teatral, la experiència docent i la creació teatral de Iago Pericot, com a escenògraf, director i dramaturg, juntament amb els premis obtinguts, i les inauguracions, accions i performances.
2009
Assaig de Teatre. Revista de l'Associació d'Investigació i Experimentació Teatral, Núm. 72 (2009), p. 23-31 (Monogràfic: Escenògrafs catalans contemporanis)  
2019-06-19
18:04
Entrevista amb Iago Pericot / Peralta Gilabert, Rosa
Del resum que encapçala l'article: "Obrir aquest monogràfic amb l'entrevista a Iago Pericot és tot un luxe. Personatge polifacètic, ell mateix s'ha definit en alguna ocasió com a pintor, escenògraf, director teatral i professor de l'Institut del Teatre de Barcelona, però el que a nosaltres més ens interessa és el Iago capdavanter d'una generació d'escenògrafs catalans, l'escenògraf i el formador d'escenògrafs".
2009
Assaig de Teatre. Revista de l'Associació d'Investigació i Experimentació Teatral, Núm. 72 (2009), p. 18-22 (Monogràfic: Escenògrafs catalans contemporanis)  
2019-04-25
11:30
L'escenografia: un diàleg entre teatre i arts visuals / Flores, Alfons ; Amenós, Montse ; Pericot, Iago ; Comas, Jaume (Moderador) ; Secció de Teatre. Ateneu Barcelonès ; Secció d'Arts Visuals. Ateneu Barcelonès ; Ateneu Barcelonès
Enregistrament de l'acte "L'escenografia: un diàleg entre teatre i arts visuals", celebrat a l'Ateneu Barcelonès el 15 de novembre del 2017. Del Catàleg de l'Ateneu: "les seccions de Teatre i Arts Visuals s'ajunten per explicar de la mà de destacats escenògrafs amb estils que abasten diferents tendències el que és un art autònom i alhora treballa al servei de la posada en escena". [...]
Barcelona : Ateneu Barcelonès, 2017
2 documents
2019-02-16
22:40
La importància de la Nausica en versió de Hermann Bonnín / Padullés, Xavier
2006
Assaig de Teatre. Revista de l'Associació d'Investigació i Experimentació Teatral, Núm. 54-55 (2006), p. 347-350 (Escenaris II. Catalunya. Festival de Barcelona Grec 2006)  
2018-12-07
15:00
Mor el transgressor Iago Pericot / Hevia, Elena
L'autora repassa la trajectòria professional de Iago Pericot, amb motiu de la seva mort.
2018
El Periódico de Catalunya, 10 agost 2018, p. 45 (Icult)
   
2018-04-01
17:34
Revisió de la pedagogia en la formació d'escenògrafs al segle XXI / Solanilla i Roselló, Anna ; Congrés de la IFTR/FIRT (2013 : Barcelona)
De l'abstract de l'article: "El títol d’aquest treball encapçala una reflexió analítica i comparativa sobre quina hauria de ser la formació de l’escenògraf avui. Revisa el model pedagògic que actualment s’està desenvolupant a l’Escola Superior d’Art Dramàtic (ESAD) de l’Institut del Teatre de Barcelona i d’altres centres formatius d’escenografia a partir de contraposar el concepte escenogràfic tradicional, de comprensió constructiva i interpretativa, a un d’estètica performativa i postmodern. [...]
2015
Estudis Escènics, Núm. 41-42 (2015), p. 167-176 (Articles. Monogràfic: Congrés de la IFTR/FIRT a Barcelona)  
2017-07-03
10:45
Retorn als orígens / Foguet i Boreu, Francesc
2017
El Temps, Núm. 1724 (27 juny 2017), p. 75 (Els crítics)  
2017-05-17
22:50
Pericot, el poder de la imaginació / Hernández, Sònia
Repàs de la trajectòria de l'artista i dramaturg Iago Pericot amb motiu de la pròxima estrena a La Seca-Espai Brossa de l'obra 'Adam i Eva', la qual es desenvolupa al voltant d'una crítica a la societat actual i convida a reflexionar sobre l'art.
2017
La Vanguardia. Culturas, Núm. 776 (6 maig 2017), p. 16-17 (Escenaris)
2 documents
2014-07-18
10:53
Camí desbrossat, del joc al drama / Bordes, Jordi
2014
Avui, 17 juliol 2014, p. 29 (Cultura i espectacles. Crítica teatre)  
2012-03-13
09:44
La bambalina oculta / Miró Coromina, Josep M.
L'autor repassa la visibilitat que ha tingut el teatre de temàtica homosexual a Catalunya. Primerament, tracta els personatges que, implicats en els espectacles de varietats del Paral·lel o del Barri Xino, van crear una escena homosexual i transvestida durant la primera meitat del segle XX. [...]
2012
Hamlet, Núm. 23 (febrer 2012), p. 63-67 (Monogràfic: Homosexualitat i teatre)