IAGO PERICOT (1929-2018)
Iago Pericot

Fotografia: Ros Ribas (Centro de Documentación Teatral)

Germà del pintor i dissenyador Jordi Pericot, fills de mestres represaliats pel franquisme, fou mestre per l'Escola Normal de Barcelona i llicenciat en psicologia per la Universitat de Barcelona. El 1968 fou becat per a estudiar gravat a la Slade School of Fine Arts de Londres, on inicià una tècnica bidimensional en el gravat, celebrada i premiada a Anglaterra i a la Fira del Gravat de Ljubljana (Eslovènia). Exposà a les biennals internacionals de Tòquio, São Paulo i Venècia. Treballà també en el camp de l'escenografia, on tractà de replantejar visualment i espacialment l'escena d'acord amb una concepció plàstica del teatre. Arran del seu nomenament com a professor d'espai escènic a l'Institut del Teatre de Barcelona (1971, departament del qual fou director del 1983 al 1992), intensificà aquesta activitat, havent estat fundador (amb Sergi Mateu) del Teatre Metropolità de Barcelona (1975-85). El 1990 fou nomenat professor de projectes de fi de carrera a l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona.

Entre els muntatges que realitzà sobresurten Rebel delirium (1977), Simfònic King Crimson (1980), Bent (1982), La bella i la bèstia (1984), Mozartnu (1986, del qual feu una nova versió el 2008), El banquet (1990), Uno es el Cubo (1995), Una furtiva òpera (1997), El joc de l'engany (2002), Il mondo della luna (2004), La Venus de Willendorf (2010), La guillotina 2.0 (2014) i Adam i Eva (2017). El 1990 rebé el Premi Nacional d'Arts Escèniques, el 2015 el Premi Sebastià Gasch i el 2018 el premi González Pérez de Olaguer dels premis de la Crítica a la trajectòria.

Extret de: Gran Enciclopèdia Catalana

Darreres entrades:
2018-04-01
17:34
Revisió de la pedagogia en la formació d'escenògrafs al segle XXI / Solanilla i Roselló, Anna ; Congrés de la IFTR/FIRT (2013 : Barcelona)
De l'abstract de l'article: "El títol d’aquest treball encapçala una reflexió analítica i comparativa sobre quina hauria de ser la formació de l’escenògraf avui. Revisa el model pedagògic que actualment s’està desenvolupant a l’Escola Superior d’Art Dramàtic (ESAD) de l’Institut del Teatre de Barcelona i d’altres centres formatius d’escenografia a partir de contraposar el concepte escenogràfic tradicional, de comprensió constructiva i interpretativa, a un d’estètica performativa i postmodern. [...]
2015
Estudis Escènics, Núm. 41-42 (2015), p. 167-176 (Articles. Monogràfic: Congrés de la IFTR/FIRT a Barcelona)  
2017-07-03
10:45
Retorn als orígens / Foguet i Boreu, Francesc
2017
El Temps, Núm. 1724 (27 juny 2017), p. 75 (Els crítics)  
2017-05-17
22:50
Pericot, el poder de la imaginació / Hernández, Sònia
Repàs de la trajectòria de l'artista i dramaturg Iago Pericot amb motiu de la pròxima estrena a La Seca-Espai Brossa de l'obra 'Adam i Eva', la qual es desenvolupa al voltant d'una crítica a la societat actual i convida a reflexionar sobre l'art.
2017
La Vanguardia. Culturas, Núm. 776 (6 maig 2017), p. 16-17 (Escenaris)
2 documents
2014-07-18
10:53
Camí desbrossat, del joc al drama / Bordes, Jordi
2014
Avui, 17 juliol 2014, p. 29 (Cultura i espectacles. Crítica teatre)  
2012-03-13
09:44
La bambalina oculta / Miró Coromina, Josep M.
L'autor repassa la visibilitat que ha tingut el teatre de temàtica homosexual a Catalunya. Primerament, tracta els personatges que, implicats en els espectacles de varietats del Paral·lel o del Barri Xino, van crear una escena homosexual i transvestida durant la primera meitat del segle XX. [...]
2012
Hamlet, Núm. 23 (febrer 2012), p. 63-67 (Monogràfic: Homosexualitat i teatre)
   
2012-03-12
13:23
'Rebel Delirium'. Judici a l'homosexualitat / Pericot, Iago
L'autor recorda tot el procés creatiu del muntatge teatral 'Rebel Deilirum' que l'any 1977 reivindicava la fi de la marginació social dels homosexuals.
2012
Hamlet, Núm. 23 (febrer 2012), p. 55-57 (Monogràfic: Homosexualitat i teatre)
   
2011-04-11
11:50
El teatre sota control / Pericot, Iago
L'autor relata la seva trajectòria al món del teatre i reflexiona sobre com ha estat, com ha evolucionat i cap a on es dirigeix el teatre durant aquests darrers trenta anys de democràcia. Les reflexions de l'autor no són especialment optimistes i remarca la necessitat d'un teatre independent, que no depengui, o que intenti dependre el mínim, de les tendències de les institucions i dels interessos polítics que hi ha sempre darrera.
L'escena del futur. Memòria de les arts escèniques als Països Catalans (1975-2005), Vilanova i la Geltrú : El Cep i la Nansa, 2006 (p. 123-145)

Inclou, al final de l'article, una fotografia de família d'actors i drectors del TNC de presentació de la temporada 2004-2005
   

2011-04-06
23:03
Presentació. Canvi de paradigma / Foguet i Boreu, Francesc ; Martorell Coca, Josep M.
En aquesta presentació al volum 'L'escena del futur', els autors descriuen quines són les intencions inicials de la confecció d'aquesta miscel·lània ("La intenció inicial del volum 'L'escena del futur' era valorar críticament l'evolució de les arts escèniques als Països Catalans des del 1975 fins avui i apuntar-ne les perspectives i els reptes que se li auguren en el futur") i, acte seguit, quins són els col·laboradors i els temes de les seves aportacions. [...]
L'escena del futur. Memòria de les arts escèniques als Països Catalans (1975-2005), Vilanova i la Geltrú : El cep i la nansa, 2006 (p. 9-22)
   
2011-02-26
15:50
Un balanç obert / Riera, Pere
2007
Estudis Escènics, Núm. 32 (2007), p. 232-234 (Ressenyes. Llibres)  
2010-07-06
11:47
Francesc Foguet i Pep Martorell (coord.): 'L'escena del futur. Memòria de les arts escèniques als Països Catalans (1975-2005)' / Bacardit, Ramon
Sobre aquest volum que recull articles de diversos autors i la transcripció d'una taula rodona entre quatre participants (Herman Bonnín, Joan Cavallé, Jordi Coca i Gerard Vázquez) que reflexionen sobre l'escena catalana dels últims trenta anys.
2008
Llengua & Literatura, Núm. 19 ( 2008), p. 489-492 (Ressenyes i notes crítiques)