MILAN KUNDERA (1929-2023)
Milan Kundera

«En sus libros, Kundera combina y entrecruza historias diferentes, contrapone literatura y ensayo, interrumpe el relato para ofrecer sus reflexiones, e introduce en historias ficticias retazos de su propia vida, alternando así momentos diferentes que deben contrastar y contraponerse entre ellos. Algunos libros están construidos como variaciones sobre un mismo tema, otros como una alternancia de narradores que completan una misma historia. Además, resaltando de la manera más explícita la imposibilidad de creer ya en el encantamiento de la literatura tradicional, en algunos de sus libros Kundera le explica al lector el modo en que los ha escrito y comparte con él sus preocupaciones por la forma. La elaboración más madura y compleja de esta técnica se halla en La inmortalidad, el texto que más se aleja definitivamente de la forma de la novela tradicional y uno de sus libros más logrados. Sus obras, así pues, no quedan dentro de una forma cerrada, compacta, armoniosa, sino que la misma forma las rompe y descompone. Y a esa forma quebrada se une un estilo de escritura que impide al lector disfrutar calmada y plácidamente de las historias que el autor le cuenta. Kundera apenas nunca proporciona al lector consuelo o placidez, sentimientos dulces o conciliadores, ni siquiera tristeza o nostalgia, sino incomodidad y disgusto. De sus personajes, incluso de los que representan el papel de víctimas de la violencia, nos revela también su lado miserable, sus fracasos, sus temores, sus torpezas, sus errores, sus mezquindades, y muy especialmente sus momentos de ridículo, un tema éste, el del ridículo, al que dedicará todo un libro, El libro de los amores ridículos. Y, en definitiva, nos revela que esos personajes son decepcionantes, se decepcionan los unos a los otros y especialmente a sí mismos. La lectura incomoda, choca, irrita y molesta. Y los finales de sus historias no hacen más que llevar esas sensaciones al extremo.»

Extret de: Marta Tafalla, "Violencia y memoria en Milan Kundera" (Enrahonar 38/39, 2007, p. 89-100)

Darreres entrades:
2023-10-05
12:29
Mor Milan Kundera, un intel·lectual contra el totalitarisme / Serra, Laura ; Fajardo, Carla
Amb motiu de la mort de l'escriptor txec Milan Kundera. Breu referència a les traduccions catalanes de la seva obra.
2023
Ara, 13 juliol 2023, p. 26-27 (Cultura i oci. Obituari)
   
2022-03-25
11:31
Literatura txeca més enllà de Kundera: traduccions al català (I) / Casas, Elena
2022
La Lectora, 1 febrer 2022 (Llibres. Narrativa)
2 documents
2020-11-26
16:11
Filtracions sumarials / Casajuana, Carles
A partir de la lectura de 'La insuportable lleugeresa de l'ésser', de Milan Kundera, l'autor explica la història de l'escriptor txec Jan Procházka, que apareix a la novel·la, i la vincula amb el successos polítics del nostre present.
2020
La Vanguardia, 23 novembre 2020, p. 20 (Opinió. L'atzar dels dies)  
2020-04-24
13:32
Biblioteca endins / Álvaro, Francesc-Marc
Álvaro, davant la impossibilitat d'adquirir novetats per Sant Jordi a causa del confinament per coronavirus, repassa alguns títols de la seva biblioteca particular.
2020
La Vanguardia, 24 abril 2020, p. 16 (Opinió)  
2019-06-06
13:54
Del cànon al prestigi, una equació fallida / Borràs Castanyer, Laura ; Bru de Sala, Xavier ; Gabancho, Patrícia (Moderadora) ; Ateneu Barcelonès ; Cicle El malestar de les lletres? (2016 : Barcelona)
Enregistrament de l'acte "Del cànon al prestigi, una equació fallida", celebrat a l'Ateneu Barcelonès l'11 d'abril del 2016. Taula rodona amb Xavier Bru de Sala i Laura Borràs, moderada per Patrícia Gabancho, al voltant del cànon literari i la seva aplicació en el marc de la literatura catalana. [...]
Barcelona : Ateneu Barcelonès, 2016
3 documents
2019-02-13
13:06
Cinquanta anys de la invasió a Txecoslovàquia. Monika Zgustová: "El meu pare avisava que Dubček duia les reformes tan lluny que acabaria passant una cosa grossa." / Beltran, Adolf
Amb motiu del cinquantenari de la Primavera de Praga, Beltran entrevista Zgustová sobre els records que en té. L'escriptora rememora les posicions enfrontades entre Milan Kundera i Václav Havel i apunta que està preparant un llibre sobre Nabókov i una obra de creació "sobre l'exili dels meus pares i també sobre els meus exilis múltiples". [...]
2018
Revista de Catalunya, Octubre-novembre-desembre 2018, p. 121-134 (Diàlegs)
   
2016-12-19
10:35
Llegir per lligar / Ramis, Llucia
A partir d'un record de joventut l'autora reflexiona sobre el valor dels llibres.
2016
La Vanguardia, 18 desembre 2016, p. 38 (Opinió)  
2015-12-05
08:19
El ritme de la mort / Pagès Jordà, Vicenç
2015
El Punt Avui. Cultura, 1 novembre 2015, p. 3 (Opinió. Des del jardí)  
2015-06-08
16:24
El crepuscle de les bromes / Calonge, Pere
'La festa de la insignificança' és la primera obra de ficció de Kundera des de l'any 2000, on l'autor tracta, sota la forma de novel·la breu, els temes de sempre però reduïts a l'anècdota i a la broma resignada.
2015
Caràcters, Núm. 70 (Hivern 2015), p. 7
   
2015-02-13
11:11
Lleuger com una pluma / Pagès Jordà, Vicenç
2014
L'Avenç, Núm. 406 (Novembre 2014), p. 58-59 (Mirador. Literatura)