GRUP DE SABADELL (1918)
Grup de Sabadell

El Grup de Sabadell o Grup de La Mirada —popularment coneguda com El coro de Santa Rita— fou una agrupació d'intel·lectuals creada entre 1916 i 1918 a l'entorn de l'Acadèmia de Belles Arts de Sabadell. El grup tenia l'objectiu de renovar la vida cultural de la ciutat i, a un nivell més ampli, de Catalunya. La primera iniciativa del grup va ser la Fulla Salau, una fulla setmanal, amb textos crítics i satírics, que es repartia gratuïtament els diumenges al matí. Era l'any 1916.

El Grup, o Colla, de Sabadell pròpiament dit, però, va ser fundat l'any 1918. En un primer moment, els responsables del grup van ser Francesc Trabal, Joan Oliver, Lluís Parcerisa, Antoni Vila Arrufat, Ricard Marlet i Josep M. Trabal. Més tard s'hi van incorporar Armand Obiols, Joan Garriga i Miquel Carreras. L'any 1919 van celebrar l'acte fundacional del grup amb una acampada a la Font del Saüc, a Sant Llorenç del Munt. L'any 1920 van posar en marxa l'Associació de Música i van començar a fer soroll entre la intel·lectualitat ciutadana. Tot i això, la iniciativa més important del grup va ser la fundació d'Edicions La Mirada, l'any 1925, que després passà a formar part d'Edicions Proa amb el nom de Col·lecció La Mirada.

Cal tenir en compte que el 1918 l'Acadèmia de Belles Arts estava polaritzada entre l'academicisme vuitcentista de la generació rectora i el progressiu apropament dels joves a l'ideari noucentista. Des de la plataforma de Belles Arts, i en contacte amb la universitat, la premsa i la cultura barcelonines, la Colla va projectar damunt la ciutat el seu esperit de revolta i una visió de modernitat cosmopolita. Tot això es va traduir en un intens activisme cultural durant els anys 20 i fins a les acaballes de la dictadura de Primo de Rivera.

L'humor que va practicar la Colla de Sabadell era absurd i gratuït, corrosiu i desmitificador dels valors culturals establerts per una societat tancada i endarrerida. Era un humor molt proper a les primeres avantguardes europees, especialment als dadaistes, amb els quals compartien un mateix activisme provocador i una estètica de la transgressió molt similar.

Extret principalment de la Viquipèdia

Darreres entrades:
2018-06-06
15:38
Creació crítica, crítica creativa: l'agitació cultural del Grup de Sabadell als anys 1924-1928 / Marrugat, Jordi
De l'abstract de l'article: "Aquest article exposa que el pensament crític va ser la base de totes les actuacions i les obres del Grup de Sabadell. De fet, tots els seus membres van exercir de crítics literaris i van escriure articles crítics sobre molts altres aspectes de la cultura i de la societat. [...]
2017
Estudis Romànics, Núm. 39 (2017), p. 225-251 (Articles)  
2018-01-17
16:15
El procés d'expansió del Noucentisme cap a "segones ciutats": el cas de Sabadell (1910-1923) / Comadran, Marc ; Aulet, Jaume (Direcció de tesi) ; Departament de Filologia Catalana. Universitat Autònoma de Barcelona ; Universitat Autònoma de Barcelona
"Aquest estudi explora el procés d'expansió del Noucentisme cap a altres «segones ciutats» i pren com a camp d'investigació la literatura de la ciutat de Sabadell, entre 1910 i 1923 aproximadament. [...]
[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2014

Inclou l'apèndix "Textos fonamentals del Noucentisme a Sabadell" (p. 471-504)

2 documents
2017-06-16
15:54
Més sobre el noucentisme perifèric, les arts plàstiques a Sabadell i Terrassa als anys vint / Freixa, Mireia (Universitat de Barcelona) ; Col·loqui Internacional de l'Associació Francesa de Catalanística (1r : 1996 : París)
Sobre el dinamisme artístic a les ciutats de Sabadell i Terrassa al llarg dels anys vint.
Els anys vint en els Països Catalans (Noucentisme/Avantguarda), Barcelona : Abadia de Montserrat, 1997 (p. 173-186)
   
2017-06-02
15:45
Joan Oliver: escriptor exigent, intel·lectual compromès / Carbonell, Anton
Carbonell fa un recorregut per la trajectòria vital i literària de Joan Oliver parant especial atenció a la seva faceta política i també a la influència que ha tingut la seva figura dins la cultura catalana. [...]
2017
L'Avenç, Núm. 434 (Maig 2017), p. 40-51 (Focus)
   
2013-10-29
13:08
Record de Joan Oliver / Castellanos, Jordi (1946-2012)
1986
Campus... Què?, Núm. 1 (octubre 1986), p. 9  
2012-09-28
13:51
Pere Calders (Lectura personal) / Sala, Toni
Toni Sala emmarca Pere Calders en els corrents universals i en la cultura catalana. Destaca la influència que Carner i el Grup de Sabadell van exercir sobre Calders. Finalment, conclou que la manera poc tremendista amb què Calders s'aproxima a la realitat és reivindicable.
2012
L'Avenç, Núm. 382 (setembre 2012), p. 36-44 (Focus)
   
2012-07-19
12:45
La Colla de Sabadell (o Estem voltats de poca-vergonyes!) / Dalmases, Antoni
Aproximació a la significació i importància cultural del Grup de Sabadell i dels autors que hi van formar part.
2012
El Procés, Núm. 1 (Febrer 2012), p. 14-19
2 documents
2012-05-22
18:24
Anatomia de l'exili / Pessarrodona, Marta
Sobre l'edició de vint-i-tres textos de Trabal escrits durant l'exili republicà a Xile.
2012
Ara. Ara llegim, 12 maig 2012, p. 48  
2012-05-22
15:06
'La dona que es va perdre' / Carreras, Anna
Ressenya encomiàstica de la novel·la de Marina Espasa, que l'autora de l'article relaciona, entre moltes altres influències, amb Trabal i el Grup de Sabadell.
2012
Ara. Time Out, Núm. 218 (4-10 maig 2012), p. 67 (Llibres)
   
2010-11-09
16:41
La colla de Sabadell / Bach, Miquel
De l'encapçalament de l'article: "A començament dels anys vint, s'havien aplegat a Sabadell una colla de joves il·lustrats, fills de conegudes famílies sabadellenques, prou intel·ligents i cults, insatisfets i amb prou lleure, per covar un saludable esperit de la revolta contra els prohoms, les institucions i la cultura oficial, menestral i jocfloralesca; gastaven un humor absurd i corrosiu, i amb les seves festes detonants tenien esverada la ciutat. [...]
1981
L'Avenç, Núm. 41 (Octubre 1981), p. 50-53