PETER BROOK (1925-2022)
Peter Brook

«Crec que tots devem estar d'acord que no hi ha d'haver gaire diferència entre el teatre i la vida i en què alhora hi ha una diferència. Per a mi, la diferència està només en una diferència de concentració. Entre la fotografia que el fotògraf ens acaba de fer i la vida no hi ha diferència. Es una fotografia nostra i alhora és una concentració, perquè és un moment vist d'una manera més precisa, més exacta. L'única raó per anar al teatre és tornar a trobar la vida, però d'una manera més intensa, o més clara, o més misteriosa, o més comprensible, o més emocional. Llavors, això voldria dir que per aprendre teatre cal que hi hagi una relació amb la vida molt estreta. I això també vol dir que s'ha de poder aprendre en les condicions de la vida de cada dia. Es tracta d'un treball especial. I un treball especial vol dir que de vegades cal estar aïllat, però no pas sempre. Hi ha un moviment constant —com en tot treball personal— cap a la vida i que després torna cap a un lloc de concentració. És el principi dels assaigs on hom treballa en un lloc secret i en un moment determinat va cap al públic. Llavors, per aprendre'n, cal mantenir un equilibri entre allò que només es pot fer en soledat i allò que només es pot fer a la vida.»

Fragment de "Sis respostes de Peter Brook", a cura de Joan Abellan. En: Estudis Escènics. Barcelona, Núm. 27 (1985, Desembre), p. 7-18

Darreres entrades:
2015-01-13
12:49
Del Brook exquisit a un 'Macbeth' africà / Benach, Joan-Anton
Sobre alguns dels espectacles que es podran veure a l'edició d'enguany del festival Temporada Alta.
2014
El Temps, Núm. 1580 (23 setembre 2014), p. 76 (Galeria. Teatre)  
2012-12-22
10:58
Sergi Belbel. L'emoció del teatre / Muñoz i Lloret, Josep M.
En aquesta entrevista Sergi Belbel repassa la seva vida professional i la seva relació amb el fet teatral (com a dramaturg, traductor, director escènic i director del Teatre Nacional). Es fa referència a autors teatrals i persones que Belbel considera decisives en la seva trajectòria teatral.
2012
L'Avenç, Núm. 385 (Desembre 2012), p. 16-29 (L'entrevista)
   
2012-04-13
15:45
Emoció i intensitat / Merino, Imma
2012
Presència, Núm. 2094 (13-19 abril 2012), p. 14-17 (Entrevista)  
2011-06-28
10:49
Mercat intermitent / Bordes, Jordi
Estudi de la creació i la trajectòria del Mercat de les Flors, fundat ara fa vint-i-cinc anys.
2011
Presència, Núm. 352 (24-30 Juny 2011), p. 6-11 (Monogràfic: 25 anys del Mercat de les Flors)  
2011-05-25
12:09
Teatro y traducción / Formosa, Feliu
L'autor, a través de la seva experiència com a a traductor de teatre, explica les característiques del seu ofici de traductor i opina sobre la teoria de la traducció referent als textos teatrals.
2002
Quimera, Núm. 213 (Març 2002), p. 41-50 (El vientre de la ballena)
   
2011-05-13
16:10
El teatre intercultural avui (2010) / Pavis, Patrice (Universitat de Paris VIII)
Del resum de l'estudi: "El teatre intercultural existeix encara? La pregunta sembla paradoxal, fins i tot provocadora, quan els intercanvis culturals de tots els ordres regulen la nostra vida quotidiana i quan fins a l'ínfim projecte artístic apel·la a les fonts i els públics més variats. [...]
2010
Estudis Escènics, Núm. 37 (Tardor 2010), p. 180-196 (Monogràfic: Jaume Melendres i Inglès (1941-2009). Un homenatge)  
2011-02-04
12:36
Espai, teatre, arquitectura / Ramon Graells, Antoni
L'autor reflexiona sobre el fet teatral en relació a l'espai. Parla, sobretot, sobre com certs directors, actors i teòrics del teatre entenen la construcció de l'espai en el teatre mitjançant, sobretot, el cos dels actors. [...]
2011
Hamlet, Núm. 11 (15 gener 2011), p. 72-73 (Mirall del món)
   
2010-07-21
10:00
Fer una escenografia no és res en absolut / Azorín, Paco
L'autor parla sobre la seva feina d'escenògraf. Fa referència a experiències personals així com a teòrics dramàtics que han postulat sobre el fet de fer escenografies.
2010
Hamlet, Núm. 1 (15 febrer 2010), p. 19 (Espai teatral)
   
2010-07-13
10:03
Oriol Broggi: actor, dramaturg i director / Fondevila, Santiago
Entrevista amb Oriol Broggi. Es parla dels èxits i fracassos com a director escènic, dels seus inicis, els criteris per escollir textos, la relació de Broggi amb el Teatre Lliure o el Teatre Nacional de Catalunya, de la companyia teatral 'La Perla 29' nascuda l'any 2001, dels referents teatrals, artístics i musicals de Broggi, etc.
2010
Hamlet, Núm. 3 (15 abril 2010), p. 6-9 (L'intercanvi amb)
   
2009-11-30
17:07
"Sóc més visceral que cerebral" / Clivillé, Adriana
Entrevista a Julio Manrique, que explica la seva experiència com a actor en l'obra 'En Pólvora' d'Àngel Guimerà, abans de la seva estrena, i com a director d''Els boscos' de David Mamet. Parla també de la seva trajectòria com a actor, del seu treball amb directors com Josep Maria Mestres o Peter Brook, i dels seus escriptors preferits, entre altres coses.
Benzina. Barcelona, núm. 9 (2006, Novembre), p. 74-77