Abstract: |
Anàlisi de la trajectòria d'algunes empreses editorials i els seus editors que a la Barcelona d'entreguerres (s'estudia el període comprès entre 1914 i 1936) aposten per les obres de consum destinades al gran públic. S'analitzen les Publicacions Mundo, de l'impressor Félix Costa, un dels principals confegidors de capçaleres de to ben divers, com "La Rambla" (1914), "La Baldufa" (1914-1915), "Teatro Mundial. Suplement català" (1914), "La protesta" (1912), "La Ira" (1913), "La Figa" (1913), "La Piga" (1913), "La Pepa" (1913), "L'Avençada" (1915-1916), "La Sotana" (1916). Pel que fa a la posterior orientació de l'impressor Costa, Arévalo ressegueix la seva participació al "Papitu" i la represa de l'antiga "Biblioteca Papitu". La tasca de Félix Costa la continua el seu fill, Santiago Costa, amb l'objectiu de monopolitzar el mercat editorial barceloní de gran consum i amb capçaleres com "Papitu", "El Caloyo", "Nandu" i "El Nandu de Llofriu". Pel que fa a col·leccions, es repassen els títols de "Los Bajos Fondos de Barcelona" (1923); la "Novela Popular Cinematográfica (1923-1925); "La Novela Femenina" (1925-1926) i "La Novela del Pueblo" (1927). Finalment, pel que fa a les Publicacions Mundial, es repassa el 'Catálogo general de la Casa Editorial Publicaciones Mundial" i les diverses col·leccions que ofereix, especialment "La Novela Mensual", publicada per Lux entre 1924 i 1928 de la qual es donen els títols i autors. Després de la guerra, les Publicacions Mundial es dediquen a revistes de moda i figurins i se'n té notícia fins als anys seixanta. Hi ha referències a altres revistes i col·leccions. |