Rembrandt / D. Sam Abrams
Abrams, Sam
Simposi Internacional Joan Vinyoli (1r : 2004 : Santa Coloma de Farners)

Fecha: 2006
Resumen: D. Sam Abrams posa de costat l'actitud crítica de la poesia de Vinyoli i de la pintura de Rembrandt. Concretament, l'autor creu que ambdós "pertanyen a una categoria força estranya d'artistes que tenen un aprenentatge més aviat llarg i, a la maduresa i a la vellesa, fan canvis revolucionaris que els acaben situant en la primera línia". Són, doncs, dos "grans mestres vells", tal com Vinyoli anomena el pintor holandès al seu poema "Rembrandt". La peça, que entronca amb altres de referides a la matèria artística, serveix al poeta per a reprendre el motiu de l'autoretrat i té com a un dels temes principals "la constatació de la funció de l'art". Un comentari detallat del poema porta Abrams a considerar, entre altres coses, que el pintor i el poeta van seguir una trajectòria paral·lela que va del "poeta doctus" al "poeta vulgaris", tal com ho entengué Horaci, cosa que queda demostrada en el tracte que el jo poètic dóna al tu, al qual s'adreça.
Nota: Estudi llegit en el marc del primer Simposi Internacional Joan Vinyoli, celebrat a Santa Coloma de Farners els dies 15, 16 i 17 d'octubre del 2004
Documento: Comentari de text
Materia: Poesia catalana ; Pintura holandesa ; Pintors ; Poètica
Vinyoli, Joan ; Rembrandt (1606-1669) (Pseudònim de Harmensz van Rijn)
Obras: Vinyoli, Joan. "Rembrandt" . En: [Obra poètica 1975-1979]. [Barcelona] : [Crítica], 1979
Publicado en: I cremo tot en cant: Actes del 1r. Simposi Internacional Joan Vinyoli, Barcelona : Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 2006 (p. 87-94)
 Registro creado el 2009-11-30, última modificación el 2024-02-07



   Favorit i Compartir