visitant ::
identificació
|
|||||||||||||||
Cerca | Ajuda | Departament de Filologia Catalana UAB | Sobre Traces | Català English Español |
Pàgina inicial > Vicenç Pagès Jordà |
Foto: ©Ester Roig (Núvol) | La literatura és un mitjà que facilita que el lector aprengui a expressar-se, però també és un fi en si mateix, una font de plaer i una manera de conèixer altres mons, altres èpoques i altres vivències. Com va dir George Steiner, "privar la criatura de l'encís de la narració, del semigalop del poema oral o escrit, és semblant a un enterrament en vida". Si en comptes de seguir un ordre tan sobrevalorat com el cronològic, l'ensenyament de la literatura es basés en lectures de qualitat, el professor i l'alumne se'n beneficiarien. És important que l'adolescent distingeixi la diversió que proporciona Port Aventura del plaer de llegir un llibre. No es tracta d'oposar esforç i plaer, sinó d'entendre l'un com a camí cap a l'altre: la cultura com a conreu. Si tractem l'alumne amb respecte li donem l'oportunitat de créixer, i també de desenvolupar la voluntat, mentre que si renunciem a interessar-lo en la tradició també hem de renunciar a queixar-nos dels resultats. No és dolent que l'adolescent s'entretingui amb llibres divertits, prescindibles i inofensius, simplement cal no confondre'ls amb els de l'institut. Igual com fa anys llegíem tebeos, Enid Blyton o Martín Vigil, ara poden entretenir-se amb Futbolíssims, Divergent o Blue Jeans. D'aquesta manera podríem reservar l'institut per a autors amb un mínim de qualitat, com Plaute, Gògol o Brönte. Potser no agradaran a tots els alumnes, però com a mínim hauran tingut l'oportunitat d'acostar-se a la literatura de debò. La crisi de la lectura té causes diverses. Una pot ser la competència dels ginys electrònics; una altra, que el professor no creu en els llibres que fa llegir. Si la funció de la lectura es limita a divertir els alumnes, la batalla amb TikTok, Fortnite o Twitch està perduda. Després de dècades d'intentar que "estimin" els llibres, aquest amor no es veu enlloc. ¿I si ens limitem a mostrar-los el que és rellevant, com fan els professors de matemàtiques? Vicenç Pagès Jordà: "¿Tots els llibres han de ser divertits?". Ara Llegim, 13 febrer 2021, p. 49 Articles de Vicenç Pagès Jordà a l'Ara Llegim, L'Avenç, La República, El Periódico, Revista de Girona, Avui i Presència. |