JOAQUIM MOLAS I BATLLORI (1930-2015)

"Vau projectar, doncs, un país normal, i tu vas fer-ho des de la literatura: un país normal en el qual la literatura no era vista com una cosa neutra i intocable, sinó una peça més de la dinàmica social en la qual lluiten grups i interessos diversos.
[…] Tractar la història de la literatura com si fos la història literària d'un país normal volia dir trencar amb una sèrie de tòpics que s'anaven arrossengant i que semblaven intocables; volia dir canviar el punt de vista des del qual analitzar el passat i volia dir fixar-se en uns espais, en uns estrats culturals que havien estat deixats de banda fins aleshores. Volia dir qüestionar tot allò tan assentat de la Decadència, els antecedents de la Renaixença i la Renaixença mateixa. Volia dir construir la història de la literatura no pas des del patriotisme, sinó per entendre la història de la literatura, des dels grans moments històrics fins a la lletra petita; una història de la literatura que havia de comprendre patriotes i antipatriotes, burgesos i obrers, Carles Riba i els cuplets de la Pilar Alonso, cultura establerta i cultura avantguardista, etc.".

Jordi Castellanos, "Projectar un país normal". Serra d'Or, núm. 618 (Juny 2011, p. 21-23)

"Porque Molas ha abierto muchos caminos. Los ha desbrozado y como el explorador que penetra en territorio desconocido, ha establecido mapas e itinerarios. Muchas de sus hipótesis serán, sin duda, completadas o rectificadas en el futuro. Pero sin él, estas rectificaciones ni tan sólo hubieran sido posibles. De hecho, ha sido él quien ha establecido las bases de la tradición académica en relación con el estudio de la literatura moderna y contemporánea, quien ha impulsado la creación del instrumental imprescindible, quien ha formado la mayoría de los especialistas."

Jordi Castellanos, "Mestre Molas". La Vanguardia (19 de desembre de 2000, p. 42)

Latest additions:
2024-11-06
15:20
Pensar la literatura, construir un país: de Joaquim Molas als moletes / Marrugat, Jordi (Universitat de Barcelona)
2023
Llengua & Literatura, Núm. 33 (2023), p. 160-165 (Ressenyes col·lectives)
2 documents
2024-08-23
19:22
La generació dels seixantes / Cirici, Alexandre
Discussió sobre els elements culturals que caracteritzen la dècada de 1960 i els seus escriptors i artistes.
1969
Serra d'Or, Núm. 121 (Octubre 1969), p. 67-69 (Art)  
2024-07-24
12:34
Com esdevenir editor / Vallcorba Plana, Jaume
L'autor explica com es va involucrar en l'ofici d'editor i com va néixer Quaderns Crema.
1989
L'home invisible, Núm. 1 (Primavera 1989), p. 58-61  
2024-02-14
15:48
'Oferiu flors', encreuament i memòria / Broch, Àlex
2023
Serra d'Or, Núm. 767 (2023, Novembre), p. 44-45
   
2024-02-12
02:06
Mediocritat tampoc no rima amb confitura / Broch, Àlex
L'autor polemitza amb Patrícia Gabancho pel contingut del seu llibre 'Cultura rima amb confitura'. També reflexiona sobre el valor de la crítica literària, en contra de només tenir en compte el "geni" literari d'uns pocs escriptors.
1980
Taula de canvi, Núm. 23-24 (Setembre-Desembre 1980), p. 121-132  
2024-02-11
17:10
Escriure en castellà a Catalunya / Carbonell, Jordi
1977
Taula de canvi, Núm. 6 (Juliol-Agost 1977), p. 5-42  
2023-11-08
21:04
Hora foscant / Anglada, Maria Àngels
1972
Canigó, Núm. 259 (16 Setembre 1972), p. 12 (Llibres)  
2023-10-08
19:26
Enric Sió i el nou llenguatge del "comic" / Molas, Joaquim
Breu assaig introductori amb motiu de la publicació del còmic 'L'Illa de Lango'. L'autor reflexiona sobre l'origen del còmic, la seva evolució en el segle XX i els mecanismes del llenguatge d'aquest gènere artístico-literari.
1968
Oriflama, Núm. 78 (Desembre 1968), p. 29  
2023-09-12
11:55
Lliçons sobre literatura popular / Ortiz de Landàzuri i Busca, Guadalupe
2023
Serra d'Or, Núm. 763-764 (2023, Juliol-Agost), p. 90 (Notes de lectura)
   
2023-05-23
12:06
Des de les elits fins a Ladislao Kubala / Castillo, David
Xavier Garcia ha compilat sota el títol 'Apunts de literatura "industrial"' una selecció d'articles de Joaquim Molas.
2023
La República, Núm. 254 (1-7 abril 2023), p. 21 (La República de les Arts. Crítica)