JOSEP M. CASTELLET (1926-2014)

La síntesi del que havia après a través dels meus contactes la vaig resumir un dia tot explicant a algú que un director literari era un ull, un nas, una orella i una mà: també, certament, un cervell i un savoir faire social, com veurem després.

L'ull no sols per llegir els originals —feina feixuga i obligada que, en part, es delega en lectors de confiança— sinó també i sobretot per copsar la mirada furtiva dels autors candidats a la publicació d'un llibre quan t'expliquen alguna mentida.

El nas és una altra cosa: com un perdiguer, un director literari ha de flairar constantment. No sé ben bé què: els originals, sens dubte, però també els autors, el gerent de l'empresa i, per si de cas, el Consell d'Administració; però, sobretot, l'aire del temps, vull dir, el de l'època històrica i les seves implicacions culturals, el ventijol de la moda, els prestatges de les llibreries, l'estrany, misteriós i anònim lector que llegeix —cas insòlit— un llibre de la casa a la parada de l'autobús. El sou d'un director literari hauria de ser fixat, bàsicament, pel volum i la finor del seu nas.

L'orella —l'oïda— és un altre element imprescindible: cal escoltar tot el que es diu referent a l'ofici, als llibres publicats, a les malvolences dels competidors o a les dels agents literaris; les xafarderies abundantíssimes que circulen sobre els autors, les seves ambicions, la seva vida social i sexual i la seva situació econòmica; els projectes demencials; els fitxatges d'autors, que són com els dels futbolistes, i els dels directors literaris, que són com els dels entrenadors.

La , finalment, ha de ser una mà esquerra i sensual: esquerra, per tal de saber manipular les complexitats del món literari, i sensual, per tal de saber acariciar i tocar els manuscrits, mètode de coneixement que només saben utilitzar els iniciats: és una mena de lectura pel tacte, com una aplicació del mètode Braille per a vidents.

Potser el lector es preguntarà per què em baso, en la meva caracterització, en quatre dels cinc sentits. Certament, no he esmentat el del gust, perquè llepar, xuclar o mastegar un llibre no ajuda al seu coneixement: més aviat fa fàstic. Ara, com que sóc un materialista he esmentat els altres sentits perquè crec que nihil est in intellectu quod prius non fuerit in sensu —i perdonin la pedanteria.

L'ull, el nas, l'orella i la mà han de ser servits per un cervell adequat a la professió. Les radiografies dels cervells dels directors literaris més competents tendeixen a assemblar-se a una esponja de mar, és a dir, una esponja de veritat. L'esponja absorbeix les sensacions visuals, olfactives, sonores i tàctils de tot el que hem dit. A continuació, després d'una contracció, ha d'expel·lir totes aquestes sensacions en forma d'idea de llibre possible i realitzable, si pot ser d'èxit o, si més no, de prestigi. El cervell que no funciona com una esponja és apte per a qualsevol altra activitat, excepte la de director literari. La summa intel·ligència o la màxima cultura no són totalment necessàries, però el que és imprescindible — com en qualsevol ofici — és l'adequació a la funció encomanada: una característica indefugible de l'ofici és l'esponjositat.

Resta el savoir faire, el tracte social. Davant un autor que presenta un original no hi ha més que una actitud possible: el respecte. L'original pot ser bo o dolent, adequat o no a les característiques de l'editorial, vendible o gens comercial. En qualsevol cas és l'esforç de moltes hores de treball i, fins i tot, en certa manera, un compromís vital de l'autor amb el món. Davant d'aquest fet, un director literari ha de respectar l'esforç il·lusionat, temerari, encertat o fracassat de l'autor. El respecte és de rigor: no hi ha cap excusa per no acceptar, d'entrada, un manuscrit acabat. Una altra cosa són els projectes més o menys utòpics. Davant els tres-cents fulls d'un manuscrit — moltes hores de feina, sovint equivocada — la consideració s'imposa. El que vingui després, serà una altra cosa. Sense respecte no hi ha una possible relació humana i, en conseqüència, la materialització d'una realitat que es presenta, en primera instància, com una incògnita.

J.M. Castellet, Memòries confidencials d'un editor. Barcelona: Edicions 62, 2012, p 21-23.

Darreres entrades:
2024-07-24
12:58
Escriure : Com, quan, on. / Caparrós, Mònica
Enquesta a diversos escriptors sobre en quines condicions realitzen el seu ofici. L'enquesta va precedida d'un text introductori de Mònica Caparrós.
1989
L'home invisible, Núm. 1 (Primavera 1989), p. 62-67  
2024-07-23
11:34
Joan Fuster a Barcelona. Amics i editors / Muñoz i Lloret, Teresa
2021 - 10.7203/PUV-ESP67-10-Munoz-Lloret
L'Espill, Núm. 67 (2021), p. 101-112 (Monogràfic: Joan Fuster, cent anys (1922-2022))
2 documents
2024-02-11
17:10
Escriure en castellà a Catalunya / Carbonell, Jordi
1977
Taula de canvi, Núm. 6 (Juliol-Agost 1977), p. 5-42  
2023-05-15
13:01
[L'aparador] / L'Avenç
2023
L'Avenç, Núm. 500 (Abril 2023), p. 120 (Mirador. L'aparador)
   
2023-03-14
13:44
Cartes de Joan Fuster a Joan Sales, Josep M. Castellet, Santiago Albertí, Jordi Pujol i Montserrat Roig / Fuster, Joan (1922-1992) ; Furió, Antoni (Ed., Pr.)
Publicació de cartes inèdites de Joan Fuster: tres adreçades a Joan Sales, sis a Josep M. Castellet, una a Santiago Albertí, una a Jordi Pujol, i una a Montserrat Roig.
2022
L'Espill, Núm. 70 (2022), p. 109-134 (Documents)
2 documents
2020-12-10
21:15
La tancada de Montserrat, cinquanta anys més tard / Lillo i Usechi, Manuel
Es recorda la tancada al monestir de Montserrat de tres-cents catalans vinculats al món de la política i la cultura, que va tenir lloc fa mig segle, en concret, els dies 12, 13 i 14 de desembre de 1970. [...]
2020
El Temps, Núm. 1904 (8 desembre 2020), p. 60-61 (Mirador. Memòria)  
2020-11-10
11:22
Montserrat Sabater, la mano derecha de Barral y Castellet / Geli, Carles
2020
El País. Cataluña, 5 abril 2020, p. 8  
2020-10-19
16:47
Josep M. Castellet, Josep Ferrater Mora, Joan Fuster, Joaquim Molas i Baltasar Porcel. 'Debat sobre [la] cultura catalana' / Amat, Jordi
Es tracta de l'edició, fins ara inèdita, de la conversa sobre cultura catalana que tingué lloc l'estiu de 1967 a Vallvidrera entre Josep M. Castellet, Josep Ferrater Mora, Joan Fuster, Joaquim Molas i Baltasar Porcel.
2019
Dictatorships & Democracies, Núm. 7 (2019), p. 249-254 (Reseñas)  
2020-09-17
11:25
Cultura satèl·lit / Ferré, Xavier
El volum citat recull el debat sobre cultura catalana que va tenir lloc l'estiu de 1967 a Vallvidrera entre Josep M. Castellet, Josep Ferrater Mora, Joan Fuster, Joaquim Molas i Baltasar Porcel.
2019
Caràcters, Núm. 89 (2019), p. 36
   
2020-05-27
17:13
L'aventura del diàleg / Hurtley, Jacqueline
El volum ressenyat recull les comunicacions del III Simposi sobre Literatura Comparada Catalana i Espanyola, celebrat el 26 de setembre de 2014, sobre la figura de Josep M. Castellet. També s'hi editen setanta-dues cartes de Josep M. [...]
2017
Blog de l'Escola de Llibreria, 8 maig 2017 (Llibres)
2 documents