24.
|
Poesia de la transcendència contra poesia de l'experiència
/
Bofill, Hèctor
L'autor intenta analitzar el que en diu l'ostracisme que pateix la poesia d'Espriu. Segons l'autor, els lectors i la crítica de finals del segle XX i principis del XXI se senten més còmodes amb una poesia de l'experiència (que exalta el refinament lingüístic per damunt del contingut, la vivència immediata per damunt de la reflexió i la ironia per damunt de la solemnitat) en la qual l'obra d'Espriu (on la mort hi és sempre present i això, segons l'autor, incomoda) no hi té cabuda.
2004
Lectures de Salvador Espriu, Barcelona : Proa, 2004 (p. 42-46)
|
|
25.
|
Aquests ulls tan cansats
/
Julià, Lluïsa
L'autora analitza el poema 'Cançó del matí encalmat' de Salvador Espriu. Segons l'autora, en aquest poema s'hi poden trobar força elements centrals de la simbologia i dels mites espriuans (el pas del temps, la mort en vida, l'ideal perdut, etc. [...]
2004
Lectures de Salvador Espriu, Barcelona : Proa, 2004 (p. 36-41)
|
|
26.
|
Més enllà de la saviesa humana
/
Izquierdo, Oriol (1963-)
L'autora analitza els significat d'un poema ('En la mort de Montserrat Tarradellas i Macià') en el qual el poeta, Salvador Espriu, en nom dels pares crea una necrològica per a Montserrat Tarradellas i Macià, filla del president de la Generalitat Josep Tarradellas. [...]
2004
Lectures de Salvador Espriu, Barcelona : Proa, 2004 (p. 32-35)
|
|
27.
|
Un argument teixit de símbols
/
Planella, Gabriel
L'autor analitza el poema 'Inici del càntic en el templs' a la llum de dues interpretacions que s'han fet prèviament: la de Raimon, interpretació musical, i la de Rosa Delor. Segons l'autor, caldria rescatar poemes com aquest que ha escollit perquè rescaten Salvador Espriu del mite de poeta fosc i críptic i converteixen el poeta en indispensable per poder entendre present, passat i futur.
2004
Lectures de Salvador Espriu, Barcelona : Proa, 2004 (p. 28-31)
|
|
28.
|
|
29.
|
He mirat aquesta terra
/
Balasch, Ramon
L'autor parla de forma personal i íntima quina ha estat la seva relació amb l'obra de Salvador Espriu: des de la seva descoberta a través de les cançons de Raimon fins a la relació professional com a editor dels seus tres últims llibres. [...]
2004
Lectures de Salvador Espriu, Barcelona : Proa, 2004 (p. 19-23)
|
|
30.
|
Un poema d'Espriu sobre la mort
/
Puigverd, Antoni
A partir del poema 'Els meus ulls ja no saben. . . ' de Salvador Espriu, publicat a 'Cementiri de Sinera', l'autor reflexiona sobre el pes del tema de la mort en el poema i en tota l'obra d'Espriu. També es reflexiona sobre el mite de Sinera i es relaciona amb la infantesa perduda.
2004
Lectures de Salvador Espriu, Barcelona : Proa, 2004 (p. 15-18)
|
|
31.
|
|
32.
|
'Cementiri de Sinera' de Salvador Espriu
/
Ripoll, Josep M.
Guia de lectura de 'Cementiri de Sinera' (1946). Introducció a l'autor i l'obra i anàlisi del poemari: poemes del record, poemes de la pluja i del pas del temps, poemes de la lluita i la derrota, poemes de la pròpia mort, motius i símbols principals.
1996
Lectures de COU 1996-1997, Barcelona : La Magrana, 1996 (p. 223-262)
Inclou fragments dels treballs: 'Iniciació a la poesia de Salvador Espriu' de Josep M. Castellet, el pròleg d'Enric Badosa a 'Antologia de Salvador Espriu' i l'estudi introductori de M. Isabel Pijoan a 'Salvador Espriu. Antologia' (p. 248-253). Inclou comentari de text del poema XXV i exercicis (p. 254-262)
|
|
33.
|
'Antígona' de Salvador Espriu
/
Nadal, Marta
Guia de lectura d''Antígona' (escrita el 1939, publicada per primera el 1955 i en versió definitiva el 1969): introducció a l'autor i al gènere ("origen i sentit de la tragèdia", "'Antígona' dins el conjunt de l'obra espriuana") i anàlisi de l'obra: anàlisi externa (cronologia, referències clàssiques) i anàlisi interna (estructura, personatges, llenguatge).
1989
Lectures de COU 1989-1990, Barcelona : La Magrana, 1989 (p. 127-167)
Inclou fragments dels treballs: 'Antígona i Fedra de Salvador Espriu' d'Alfred Badia i 'El món clàssic en l'obra de Salvador Espriu' de Carles Miralles (p. 155-157). Inclou comentari de text d'un fragment de la tercera part de l'obra i exercicis (p. 158-167)
|
|