1.
|
L'Infern en escena: presència diabòlica en el teatre medieval europeu
/
Massip, Francesc ;
Col·loqui Internacional Problemes i Mètodes de Literatura Catalana Antiga. Teatre català antic (2n : 1998 : Girona)
L'autor analitza la imatge del dimoni i de l'infern en les activitats teatralitzades medievals de caràcter popular i religiós arreu d'Europa. S'estudia de quina manera coincideixen certes convencions per crear el decorat de l'infern; com eren els efectes sonors, visuals i odorífers relacionats amb la figura del dimoni; els vestits i objectes que caracteritzen els personatges diabòlics (les banyes, les pilositats, esquelles, cascavells, garrots, ornaments animalístics i bestials, etc. [...]
2001
El teatre català dels orígens al segle XVIII, Kassel : Reichenberger, 2001 (p. 197-218)
|
|
2.
|
|
3.
|
|
La narrativa i el teatre
/
Vila, Pep
Obres populars catalanes més importants (dels segles XV-XIX) contextualitzades segons el gènere al qual pertanyen. Quant a narrativa destaca traduccions de novel·la caballeresca, faules i vides de sants. [...]
1996
Revista de Girona. Girona, núm. 175 (1996, Març-Abril), p. 84-90 (Monogràfic: Literatura popular gironina)
|
|
4.
|
|
Notes sobre les antigues representacions teatrals a les comarques gironines
/
Vila, Pep
Anàlisi de l'activitat dramàtica a Girona des de la segona meitat del segle XVII fins a mitjan segle XIX. Es comenten, breument, els problemes per escollir la llengua que s'ha d'emprar a l'escena (català o castella, idioma medievalitzant o català del carrer) i s'informa que l'estudi s'estructura per cicles dramàtics (nadalenc, passionístic, hagiogràfic, assumpcionista, veterotestamentari) i de teatre profà: la festa del Corpus, els balls parlats, els joglars, el món del circ i de l'espectacle, etc. [...]
1995
Annals de l'Institut d'Estudis Gironins. Girona, Vol. XXXV (1995), p. 237-324 (Monogràfic: Litúrgia i teatre)
Inclou un quadre que recull les llicències per a les representacions, un apèndix amb un fragment i un estudi d'un misteri gironí de la "resurrecció" del segle XV; una taula alfabètica de les representacions i de les obres dramàtiques contingudes a l'article i, finalment, la reproducció d'un manuscrit del segle XVII; dos edictes de regulació de representacions teatrals, dues portades i un quadre estadístic sobre els teatres existents a la província de Girona, elaborat l'any 1865
|
|
5.
|
|
6.
|
Les Pastorals rosselloneses
/
Vila, Pep
Definició i orígens de la pastoral. Conceptes i temes de les pastorals catalanes. Lectura de tres obres: 'Sant Joan dins lo desert', 'Lo coronament de David' i 'Pastorala religiosa en idioma rossellonès. [...]
1996
Revista de Catalunya. Barcelona, Nova etapa, Núm. 113 (1996, Desembre), p. 113-125 (Revista dels llibres)
|
|
7.
|
|
8.
|
Una Aportación al estudio de la técnica escénica medieval
/
Díaz-Plaja, Guillem (1909-1984)
L'estudi de les tècniques escenogràfiques medievals s'exemplifica amb uns textos que pertanyen el manuscrit 1139 de la Biblioteca de Catalunya. Díaz-Plaja escull dues d'aquestes obres catalanes (la 'Consueta del Rey Asuero' i la 'Representació de Judith') per analitzar-les i intentar reconstruir la seva escenografia.
1957
Estudios Escénicos. Barcelona, Núm. 1 (1957), p. 7-25
Inclou esquemes de la reconstrucció de l'escenografia i una numeració de les escenes amb la corresponent referència al text bíblic
|
|
9.
|
Los Escenarios múltiples en el teatro español de los siglos XV y XVI
/
Shoemaker, W.T.
L'estudi és una anàlisi de les manifestacions de la tècnica de l'escena múltiple a Espanya des dels primers testimonis de les representacions dramàtiques fins a l'època de Lope de Vega. S'examinen els problemes d'escenificació fonamentals per al sistema múltiple, l'ús de diferents plans d'escena, el número i classes de decorats utilitzats, i el lloc on es realitza l'escena.
1957
Estudios Escénicos. Barcelona, Núm. 2 (1957), p. 3-154
|
|
10.
|
La Dramaturgia catalana medieval. Urgencia de una valoración
/
Romeu i Figueras, Josep (1917-2004)
El discurs s'inicia constant la pobresa dels estudis històrics sobre el teatre català medieval, malgrat els esforços d'alguns estudiosos. Després, Romeu i Figueras analitza les litúrgies visigòtiques i romanes, que són el nucli del naixement del teatre religiós medieval, i les principals dramatúrgies catalanes: els drames litúrgics, les passions, els misteris relatius als diferents cicles (de Nadal, de l'Antic Testament, del Nou testament, de Pentacostès, de la mort i ascensió de la Verge, dels sants) i la processó de Corpus. [...]
1958
Estudios Escénicos. Barcelona, Núm. 3 (1958), p. 51-76 (Colaboraciones)
|
|