1.
|
|
2.
|
|
3.
|
Pere Aldavert i 'La Renaixensa', veus discordants de la premsa barcelonina dels noranta
/
Duran i Tort, Carola (Universitat de Barcelona) ;
1898. Entre la crisi d'identitat i la modernització (1998 : Barcelona)
L'estudi analitza la figura de Pere Aldavert, periodista, polític i promotor cultural, a partir de les seves participacions en certes revistes de finals del segle XIX. L'autora sobretot es fixa en els posicionaments ideològics de l'escriptor, i de les revistes a les quals participa, durant la guerra de Cuba.
2000
1898: entre la crisi d'identitat i la modernització, Barcelona : Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 2000 (vol. 1, p. 427-437)
|
|
4.
|
|
5.
|
|
6.
|
Estudi introductori
/
Cassany, Enric
Cassany fa una introducció al concepte de realisme i es centra en la narrativa catalana de la Renaixença, concretament en el gènere del conte. Explica l'evolució de la narrativa costumista -plena de limitacions- a la realista -en la majoria dels casos, degut a l'adopció d'una nova temàtica- exemplificant-la amb l'obra de diversos autors. [...]
1994
Contes realistes, Barcelona : Edicions 62, 1994 (p. 5-31)
|
|
7.
|
|
8.
|
Antologia de contes catalans
/
Molas, Joaquim (Ed.)
Barcelona : La Caixa : Edicions 62, 1983 (Les Millors Obres de la Literatura Catalana ; 93-94)
En el primer volum: 'De balcó a balcó' i 'La rebotiga' de Robert Robert; 'Colera a vora mar' de Carles Bosch de la Trinxeria; 'La Napa de prats' de Francesc P.Briz; 'A casa de l'arcalde', 'Bèsties embalsemades' i 'Lo sant de la mestressa' d'Emili Vilanova; 'La filla del mar' de Maria de Bell-lloch; 'Escola pràctica' i 'Ses Peparrines' de Gabriel Maura; 'El nen jueu' d'Àngel Guimerà; 'Isabel de Galzeran', 'La bufetada' i 'La natura' de Narcís Oller; 'L'espalmada' de Martí Genís Aguilar, ''Viva' la llibertat!' i 'En Quico dels llibres' de Joan Pons i Massaveu; i 'Una vetllada... cursi' de Marià Vayreda; 'L'espasa' d'Apel·les Mestres; 'La damisel·la santa' i 'Deu-nos aigua, majestat!' de Raimon Casellas; 'El pati blau' de Santiago Rusiñol; 'El pare Amengual' de Miquel dels Sants Oliver; 'L'encís d'una mirada', 'En Carxofa' i 'El Cerdà' de Prudenci Bertrana; 'El Met de les Conques', 'Idil·li xorc' i 'Carnestoltes' de Víctor Català; 'L'avi dels mussols' de Pere Coromines; 'La gropada' de Josep Pous i Pagès; 'La dida' i 'Entre els dos mons' de Salvador Galmés; 'El poeta en el desterro' d'Alfons Maseras; i 'L'organista' de Joan Santamaria. En el segon volum: La 'Avís misteriós', 'Mànegues marines' i 'La Fineta' de Joaquim Ruyra; 'Ideals' de Joan Sacs; 'Les tres gemmes' de Joan Puig i Ferreter; 'L'armari' i 'El gelat de xocolata' de Josep Carner; 'Vida d'un actor' i 'Les dues germanes' d'Alexandre Plana; 'Homes i esperits' d'Eudald Duran i Reynals; 'Amor, dolç sentiment' i 'El petit Rovira' de Jesús Ernest Martínez Ferrando; 'Txossep' de C.A.Jordana; 'Una alarma' de Carles Soldevila; 'Els neguits de la Palmira' i 'L'endemà del dolor' de Miquel Llor; i 'Fedra' de Maurici Serrahima; 'Una aventura al canal' de Josep Pla; 'Sol al mirador' i 'Marcel Proust intenta vendre un De Dion-Bouton' de Llorenç Villalonga; 'Tres arguments' de Francesc Trabal; 'Trobiada' de Joan Oliver; 'La sang', 'Una fulla de gerani blanc' i 'La meva Cristina' de Mercè Rodoreda; 'El centaure i el cavaller' de Lluís Ferran de Pol; 'Les mans del taumaturg', 'La ratlla i el desig' i 'La verge de les vies' de Pere Calders; 'Tereseta-que-baixava-les-escales', 'Letizia' i 'Tres sorores' de Salvador Espriu; 'Les civilitzacions són mortals' de Manuel de Pedrolo; 'Les bruixeries del compte Alexandre Kulak' i 'Amb la tècnica de Lovecraft' de Joan Perucho; i 'Mite en un jardí' i 'Mite del cigne i la vinya' de Jordi Sarsanedas
|
|
9.
|
|
10.
|
|