12.
|
The Late Realist Novel and Art-Horror: Marià Vayreda's 'La punyalada' and the Question of Genre
/
McGovern, Timothy
Anàlisi dels personatges literaris presents a 'La punyalada', fruit de les darreres resquícies del realisme i de la influència del modernisme i del naturalisme. Més en concret, es fa una lectura dels personatges des de l'òptica del grotesc, de l'horror, de la por i de la mort i del seu lligam amb la literatura gòtica i, en menor mesura, amb la literatura de terror.
2001
Catalan Review. Barcelona, Vol. XV, núm. 2 (2001), p. 115-136
|
|
13.
|
|
El mal sóc jo!
/
Pino, Ester
Entrevista a Sebastià Alzamora sobre el llibre 'Nit de l'ànima'. Alzamora destaca, com a components de la seva novel·la, el mite de Faust, el tema del mal, i l'humor. Cita també algunes referències cinematogràfiques relacionades amb la novel·la, i reivindica el paper de la imaginació i del grotesc en la literatura catalana.
2008
Benzina. Barcelona, núm. 23 (2008, Gener), p. 52-53 (Llibres)
|
|
14.
|
|
15.
|
Víctor Català i la literatura de l'ombra
/
Casacuberta, Margarida ;
Jornades d'estudi "Vida i obra de Caterina Albert i Paradís (Víctor Català), 1869-1966" (2es : 2001 : L'Escala)
Margarida Casacuberta ofereix el sentit ideològic profund de la literatura de Víctor Catala, aquí denominada, arran del pròleg a 'Ombrívoles', com a "literatura de l'ombra". Tant als seus contes com, sobretot, a 'Solitud', l'autora basteix un món de criatures monstruoses i bestials amb la finalitat de mostrar l'espectacle de la tragèdia humana. [...]
2002
II Jornades d'estudi. Vida i obra de Caterina Albert i Paradís (Victor Català), 1869-1966, Barcelona : Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 2002 (p. 33-51)
|
|
16.
|
|
17.
|
|
La sàtira i l'humor en la narrativa espriuana dels anys 30
/
Gassol i Bellet, Olívia
Funció, objectius i evolució de les tècniques humorístiques que utilitzà Espriu durant els anys trenta. Olívia Gassol parteix de la fragmentació de la realitat per estudiar recursos paròdics com la desmitificació, les referències metaliteràries i el "titellisme" (com a crítica dels recursos de la literatura psicologista i realista). [...]
2005
Els Marges. Barcelona, Núm. 75 (2005, Hivern), p. 63-72 (Estudis)
|
|
18.
|
|
19.
|
Brossa, el teatre grotesc i la il·lusió
/
Coca, Jordi
Jordi Coca valora l'especificitat de l'obra teatral de Joan Brossa, obra que encara no ha estat explorada en tots els aspectes. L'obra brossiana que ha tingut més acceptació és la que s'insereix dins el teatre més accional (music-hall, màgia, happening) mentre que el teatre de text, reclòs en bona part al sis volums de 'Poesia escènica', encara necessita d'una adequada concreció escènica.
1999
Serra d'Or. Barcelona, Any XLI, Núm. 472 (1999, Abril), p. 40-41 i 43-45 (Cultura i vida)
|
|
20.
|
|
21.
|
Introducció a la poesia de Salvador Espriu
/
Fuster, Joan (1922-1992)
Al voltant de les claus de volta de la poesia espriuana: el grotesc, el pessimisme; la lucidesa i la desolació, compartides per Pla i Villalonga, amb els quals Fuster el compara; la seua concepció de la vida de l'home; el caràcter de poesia "compromesa" o militant (sobretot a partir de 'La pell de brau'), les seues idees sobre la llengua, el poble; etc.
1977
Contra el Noucentisme / Joan Fuster, Barcelona : Crítica, 1977 (p. 61-127)
|
|