Resum: |
Estudi de la influència de Wagner en el context de la cultura catalana, especialment durant el modernisme artístic (1888-1905/1906). Es remarca el cas de Barcelona com a ciutat pionera en la recepció de Wagner a Espanya en el sentit que amb el modernisme es llegeix l'autor com a símbol de la modernitat vinguda dels països del nord d'Europa. Els orígens de la introducció del wagnerisme a Barcelona es remunten, segons l'autora, a l'any 1892, amb l'estrena de la primera de les obres de Wagner a la ciutat. A la premsa de la dècada dels vuitanta es van dedicar articles extensos a divulgar les teories wagnerianes i, mitjançant el fotogravat, proliferen estampes i escenes a revistes il·lustrades. Es remarca la influència wagneriana de personatges com Riquer, Pahissa, Passos i Moliné, així com el ressò de l'estrena de 'La valquíria' amb l'aparició d'una revista inèdita (1888-1899) amb el mateix nom que la peça teatral. La primera dècada del segle XX suposa la total acceptació del wagnerisme -entès com a símbol de modernitat- a Catalunya, de la mà de personatges com A. Gual. J. Maragall, A. Cortada, J. Brossa, J. Pena, J. M. Roviralta, J. Figuerola i Pau Roig en diversos àmbits: música, poesia, teatre, ideals polítics i arts plàstiques. |