Les construccions coordinades en català : classificació actual i propostes de treball
Crespí, Isabel 
(Universitat de les Illes Balears)
| Additional title: |
Coordinated constructions in Catalan : Current classification and teaching proposals |
| Date: |
2025 |
| Abstract: |
Aquest article ofereix una descripció panoràmica de les construccions coordinades que existeixen en català. La descripció posa el focus en el posicionament de la Gramàtica de la llengua catalana de l'Institut d'Estudis Catalans (GIEC 2016) en relació amb la classificació d'aquestes construccions. El buidatge de les consideracions fetes a la GIEC es complementa amb explicacions teòriques i s'acompanya, al final, de diverses propostes de treball per a l'aula de batxillerat. |
| Abstract: |
This article provides a comprehensive overview of coordinated constructions in Catalan. The description focuses on the stance taken by the Institute of Catalan Studies' Grammar of the Catalan Language (GIEC 2016) regarding the classification of these constructions. The review of the considerations in the GIEC is complemented with theoretical explanations and accompanied by several working proposals designed for higher education classrooms. |
| Abstract: |
Este artículo ofrece una descripción panorámica del funcionamiento y los distintos tipos de construcciones coordinadas que existen en catalán. La descripción pone el foco en los diversos cambios introducidos en la Gramàtica de la llengua catalana del Institut d'Estudis Catalans (GIEC 2016) en relación con estas construcciones. Entre los cambios más significativos, destaca el hecho de que, en la actualidad, solo se distinguen tres tipos de construcciones coordinadas: copulativas, disyuntivas y adversativas. Las distributivas se tratan como un subtipo de disyuntivas, y las explicativas, continuativas e ilativas no se consideran oraciones coordinadas en sí mismas, sino oraciones independientes que se relacionan con conectores parentéticos. La revisión de las consideraciones hechas en la GIEC se complementa con explicaciones teóricas y se acompaña, al final, de diversas propuestas de trabajo que buscan promover la reflexión lingüística en el aula de Secundaria o Bachillerato. |
| Language: |
Català |
| Document: |
Article |
| Subject: |
Català ;
Didàctica ;
Oració coordinada ;
Classificació ;
Descripció ;
Reflexió lingüística ;
Coordinated sentence ;
Catalan ;
Classification ;
Description ;
Teaching ;
Linguistic reflection |
| Published in: |
Llengua & Literatura, Num. 35 (2025), p. 107-129 (Estudis i edicions) , ISSN 2013-9527 |
Record created 2025-03-06, last modified 2025-03-06